Zigzag-moduler i det modulopbyggede e-kædesystem18-08-2016

Kun ti arbejdsdage fra konfigurering til levering af individuelle energikædesystemer til vertikale anvendelser.

Med standard zigzag-energikædemoduler tilbyder igus en pladsbesparende og omkostningseffektiv løsning til vertikale anvendelsesformål. I kraft af e-kædens modulopbygning kan zigzag-modulerne konfigureres individuelt og leveres hurtigt. Det gør det muligt at føre energi og data på teatre, inden for lyssætnings- og lagerbrancherne og ved hydrauliske arbejdsplatforme.

Alle forestillinger kræver spektakulære scenebaggrunde og effektiv lyssætning - det gælder for såvel Royal Theatre i London og operaen i Barcelona som for talrige andre musikalske opsætninger overalt i verden. Det nødvendige sceneudstyr og lysarmaturerne bevæges oftest vertikalt. For at opnå en sikker forsyning af data og energi skal også de nødvendige kabler føres vertikalt. Udfordringen består i på den ene side at sørge for en tilstrækkelig støjsvag vertikal bevægelse og på den anden side at skabe en visuelt tilfredsstillende føring af kablerne på begrænset plads. I begge tilfælde har igus GmbH udviklet en genial løsning, nemlig zigzag-modulerne: En sammenfoldende energikæde med alle kablerne sikkert ført og pænt stuvet væk i en standardiseret kasse. Energikæden opbevares i kassen, når platformen er nede. Når platformen hæves, foldes e-kæden ud og følger bevægelsen – op til 30 m i højden. Den galvaniserede stålkasse kan integreres diskret i sceneelementerne eller fastgøres til de bevægelige lysenheder. Når lysenhederne slukker, foldes e-kæden ud nedad. På forespørgsel kan kassen også leveres i lavreflekterende sort eller i andre farver.

Modulopbygning sparer omkostninger
Den ekstra værdi beror på systemets modulopbygning: Tidligere kunne kasserne fås enkeltvis eller i små partier, men nu kan igus-standardkassen takket være modulsystemet konfigureres, produceres og leveres inden for ti dage til en fornuftig pris uden stort designbesvær. Modulerne kan bestilles i størrelsesspektret 75 til 500 millimeter udvendig kædebredde, 600 til 3000 mm kasselængde og op til 2000 mm maks. kassehøjde. Derved er dyre specialdesigns ikke længere nødvendigt ved de fleste anvendelsesformål.
Den smarte udformning af zigzag-bevægelsen muliggør en støjsvag vertikal bevægelse i modsætning til rebtræksystemer i lignende anvendelser. Desuden kan systemet bære store belastninger. På energikæden forsynes en bevægelig slutplade med en dobbelt trækaflastning for kablerne. Zigzag-designet er muligt til næsten alle energikæder i serierne E2 og E4, men E4-serien har nogle fordele med hensyn til installation og fyldning, idet den kan åbnes i begge sider. Standardkassen er en ideel transportenhed for en forhåndssamlet energikæde. Dermed kan modulet leveres som et komplet readychain-system og således monteres hurtigt som et installationsklart plug & play-system med e-kæde, chainflex-kabler og konnektorer.