Lettere inspektion af fly: Flyv sikkert med "Morfi" og igus lejeteknologi13-09-2016

Innovativ flyinspektionsrobot reducerer vedligeholdelsestid - igus plastlejer reducerer vægt

Sikkerhed er særlig vigtigt inden for luftfarten, både på jorden og i luften. Derfor udvises der stor omhu med inspektion og vedligeholdelse af fly. For at reducere ground handling-tider og øge sikkerheden gennem bedre vedligeholdelse har Lufthansa Technik AG og instituttet for flyproduktionsteknik ved det tekniske universitet i Hamborg i samarbejde med to industrielle partnere udviklet den mobile robot "Morfi" til automatisk inspektion af den udvendige beklædning på fly. Den berømte igus lejeteknologi bidrager til at spare vægt og giver desuden nye designmuligheder.

I nærheden af ti millioner flyvninger om året i det europæiske luftrum kræver meget høje sikkerhedsstandarder for mandskab og fly. Fly underkastes omhyggelige serviceeftersyn for at opdage selv de allermindste defekter. Som del af to forskningsprojekter har Lufthansa Technik AG og instituttet for flyproduktionsteknik ved det tekniske universitet i Hamborg i samarbejde med to industrielle partnere - edevis GmbH og IFF GmbH - udviklet en robot, som udfører de termografiske tjek for revner i den udvendige beklædning på kommercielle fly, og som vil erstatte de hidtidige komplekse procedurer.

De inspektioner, der hidtil er udført manuelt, kræver den yderste opmærksomhed fra personalets side, hvilket medfører tidsslugende og omkostningsintensiv ground handling af flyet. En af løsningerne til effektiv udførelse af sådanne inspektioner er "Morfi" (Mobile Robot for Fuselage Inspection), som bevæger sig selvstændigt på flyets skrog og hvis termografiske målesensor kan positioneres præcist i de ønskede inspektionsområder. Ved hjælp af en kort elektrisk impuls opvarmer en induktor (spole) overfladen med nogle få kelvin. Samtidigt optages der infrarøde billeder med et infrarødt kamera. Derpå kan en medarbejder nemt og hurtigt finde eventuelle revner på en skærm.

igus lejeteknologi reducerer vægt med 15 procent
Eftersom robotten også bevæger sig vertikalt og i hængende position havde opnåelse af en lav dødvægt en høj prioritet i udviklingen. Derfor benyttes der kulfiberforstærket kunststof (CFRP) sammen med højstyrkealuminium og tribo-optimeret igus højtydende kunsstof. Ved kun at anvende smøre- og vedligeholdelsesfri drylin W-lineærføringer, igubal sfæriske lejer og iglidur-lejer kunne robottens vægt reduceres med ca. 15 procent. Samtidig gav igus-produkterne udviklerne en høj grad af frihed ved udformningen. Derfor var det nemt at forbinde værktøjsholdedelen fremstillet af CFRP til iglidur-lejebøsningerne, der er monteret i armene.