Plast slår metal: iglidur L350-leje drejer hurtigt og slides langsomt28-12-2016

Nyt materiale til konstant høje hastigheder testet i forhold til sintrede lejer og konstateret mere omkostningseffektive

Som resultat af løbende forskning og udvikling har igus nu præsenteret et nyt smøre- og vedligeholdelsesfrit materiale til meget høje hastigheder i konstant drift. iglidur L350 er ideelt velegnet til anvendelse i ventilatorer, blæsere eller elmotorer - og oven i købet til en billigere pris. I rotationstests på igus' testlaboratorium har materialet vist sit fulde potentiale i forhold til løsninger i metal.

Friktion og slitage spiller en vigtig rolle, især hvor permanent hurtige rotationer er hovedelementet. Med iglidur L350 er der nu adgang til endnu et smøre- og vedligeholdelsesfrit materiale fra igus, som er beregnet til permanent høje hastigheder. Det nye højkvalitetsplast til bevægelige anvendelser scorer højt sammenlignet med andre løsninger som f.eks. sintrede metallejer på grund af den meget større robusthed over for stød og kanttryk. På igus' eget testlaboratorium viste lejet af iglidur L350 også tre gange mindre slitage ved hastigheder på 1,5 m/s. Og mens sintrede lejer nåede deres grænser ved stadigt højere hastigheder forblev friktions- og slitagekoefficienterne for iglidur L350-glidelejer konstant lave.

Økonomiske Tribo-glidelejer til dynamiske anvendelser
Det nye materiale kan på grund af en lav termisk udvidelse af lejerne endog benyttes i selv krævende miljøer med temperaturer på op til +210 °C. Med en ringe fugtabsorption er kontakten med forskellige medier også sikker. I kraft af den løbende forskning har det desuden været muligt at reducere prisen på iglidur L350 med 50 procent i forhold til lignende igus-materialer. iglidur L350 er egnet til et vidt spektrum af anvendelser fra ventilatorer, blæsere og elmotorer til simple husholdningsmaskiner. Det udgør et alternativ til olieimprægnerede sintrede lejer, både som oprindeligt udstyr og som udskiftningsdel. Glidelejer af iglidur L350 kan beregnes og bestilles online; materialet er også tilgængeligt til udvikling og produktion af kundespecifikke geometrier og lejeløsninger.