smart plastics: Intelligent linearføring giver øget sikring mod driftssvigt og sænker omkostninger02-12-2016

drylin-linearføring muliggør prædiktiv vedligeholdelse – pilottester-program lanceret

Med smart plastics har igus udviklet intelligente maskinkomponenter til bevægelse, som overvåger sig selv under driften. I den forbindelse udvides verdens største modulsystem til smøre- og vedligeholdelsesfrie linearføringer med et system for tidlig varsling bestående af sensorer og digital kommunikation. Den smarte drylin-føring eftermonteres let og øger kundens sikring mod driftssvigt.

Digitaliserede og indbyrdes forbundne procesforløb inden for drevteknologien tegner til at have et stort potentiale for reduktion af maskinstilstande, navnlig i kombination med højtydende plast til bevægelse. smart plastics fra igus kombinerer begge dele og giver på den måde kunden øgede muligheder for at realisere prædiktiv vedligeholdelse. Med permanente målinger og beregninger ved hjælp af systemparametre samt tusinder af testdata fra igus' testlaboratorium er det også muligt at give en pålidelig forudsigelse af smart plastics' fejlfri funktion i fremtiden, mens de er i praktisk anvendelse. Til dette omfattende sortiment hører den intelligente drylin-linearføring, der kan eftermonteres helt uden besvær.

Smart linearføring gør vedligeholdelse let
For at gøre produkterne "smarte" er de tørløbende drylin-lejer udstyret med sensorer og et specialmodul, isense DL.W. Det overvåger konstant sliddet på de smuds- og støvafvisende glidelejer og bestemmer på den måde slidgrænsen, hvor det er nødvendigt at udskifte et leje. Tilstandsdataene sendes trådløst videre til brugeren, som derved fra et hvilket som helst sted kan gribe ind på det rette tidspunkt. Som et let og robust plastelement er isense DL.W særdeles velegnet til eftermontering samt til en lang række anvendelser i bevægelse, hvor der gøres brug af linearføringer, lige fra pakke- til værktøjsmaskiner. Herudover fungerer icom-modulet, der indsamler, behandler og videresender dataene, som central kommunikationsenhed. Brugeren kan overtage overvågningen med terminaludstyr efter eget valg og på den måde foretage vedligeholdelse, reparation og udskiftning på det helt rigtige tidspunkt. For mens vedligeholdelsesarbejdet tidligere måske blev udført efter faste intervaller, kan de nye smart plastics bruges til at bestemme den resterende levetid for den enkelte komponent og altid den bedste vedligeholdelsesdato. Særligt når det gælder komponenterne i Tribo-polymerer med lang levetid, lønner det sig at udnytte hele den livscyklus, der kan beregnes online.

Den intelligente drylin-føring indgår i det samlede sortiment af intelligente produkter, heriblandt den intelligente energikæde og det intelligente kabel. Til interesserede kunder har igus lanceret et pilottester-program. Flere oplysninger om programmet findes på: www.igus.de/smartplastics