Et gennembrud i traditionen: polymerlejer forbedrer levetiden og hygiejnen i vinproduktion24-10-2018

Smørefri iglidur J glidelejer erstatter metalliske løsninger i maskiner til afstilkning af druer

I år startede vinhøsten i Baden, Tyskland allerede i starten af august. Eksperter forventer at der bliver en af de bedste årgange nogensinde i den sydlige region af landet. Efter høsten, er den blide behandling af druerne af afgørende betydning for vinens kvalitet. Afstilkningsmaskiner plukker forsigtigt druerne fra stilken. Smøre- og vedligeholdelsesfri iglidur J glidelejer benyttes her til montering af den indre tromle og øger herved levetiden på maskinerne.

Selv de gamle egyptere satte pris på vinen. På den tid blev druerne høstet fra vinstokke i hånden og herefter moset med fødderne i store kar. For at undgå bitter smag i vinen, blev stilkene fjernet allerede under høsten. Princippet i vinproduktion er ikke ændret meget frem til i dag. Maskinerne der benyttes til denne proces har dog gennemgået en stor udvikling. Under høsten plukkes druerne af maskiner, komplet med stilkene. De transporteres herefter ind i en afstilkningsmaskine. Med en tromleformet sigte separeres frugten fra de bitre stilke i en roterende bevægelse (som i en vaskemaskine). Miljøet med snavs, træ og most er en stor udfordring for lejerne. Der benyttes derfor iglidur J lejer i afstilkningsmaskiner fra Siprem International.

iglidur J højere oppetid for maskiner
Alene i Californien, ledes 130.000 liter gennem faciliteter fra Siprem International på bare to måneder. iglidur J lejer er smørefri, kemisk resistente og har en lav fugtoptagelsesrate - egenskaber der tillader en driftssikker,og kontinuerlig rotation af tromlen. De tidligere anvendte metalliske lejer skulle ofte serviceres og udskiftes i dette besværlige miljø på grund af trærester. De blev til sidst udskiftet med polymer glidelejer fra igus. iglidur lejer er designet til øget levetid på maskiner og reduktion af nedetider.