Kinetisk kunst møder kurvet kæde31-10-2018

igus e-spool fører kabler problemfrit gennem komplicerede kinetiske skulpturer

Et særdeles komplekst føringssystem til styrings-, audio- og energikabler ved en højde på fire meter - dette var udfordringerne for et kunstværk. Løsningen: e-spool med kompakt twisterband fra igus sikrer en driftssikker kabelføring på begrænset plads, selv i de mest besværlige situationer. Hurtigt at installere og nemt at vedligeholde og drive.

En kinetisk skulptur bestående af 168 individuelt placerbare metalkugler ophængt over et vandanlæg i receptionen på et hotel i Taiwan. Men bag dette delikate og smukke kunstværk ligger der en masse teknologi. Kurt Hüttinger GmbH, messekonstruktionsfirmaet, blev konfronteret med den udfordringen: Systemet skulle være let tilgængeligt vedligeholdelsesmæssigt, selv om det skulle installeres i et meterhøjt utilgængeligt forsænket loft, fire meter over gulvet. Der var kort tid til rådighed til installationen, da kunstværket skulle være på plads inden den officielle åbning. En kabellift, der kunne rumme den tekniske enhed permanent, var allerede installeret i bygningens struktur. Et særdeles komplekst kabelstyringssystem til styre-, audio- og energikabler var påkrævet, til kuglernes bevægelse i takt til musik. Krav driftssikkert, diskret og, vigtigst af alt, hurtigt at installere.

igus e-spool: det praktiske kabeltromlesystem
"Vi fandt den perfekte løsning til vores kabelproblem i form af igus e-spool" forklarer Stephan Hessberger, leder af teknisk design hos Kurt Hüttinger GmbH. Energikæden er egnet til energiforsyning på stærkt begrænset plads og føres over en rulle. Integrerede indtrækningsfjedre sikrer konstant korrekt længde og spænding på kabelstyringssystemet. I startpositionen er e-kæden helt rullet op, så der spares plads. Den kompakte twisterband forbinder rullen med akselblokken, som fungerer som et interface til de faste kabler. Kabelspolen er fyldt med kabler, monteret på enheden og driftstestet på forhånd. "Det var den eneste måde vi kunne sikre at et kunstværk, fremstillet og monteret i Tyskland, kunne flyves halvvejs rundt om jorden og installeres hurtigt", siger Stephan Hessberger entusiastisk. Den komplette enhed,blev placeret inklusiv e-spool på understøttende hjul, fastgjort og løftet med håndkraft. Den løse ende af e-spool blev herefter monteret på forsænket loft og tilsluttet. Herefter kunne installationen fortsættes, og kunstværket sættes i bevægelse.

Se den kinetiske skulptur i funktion her:

Du kan se fremstillingen af skulpturen her: