Nyt onlineværktøj til vedligeholdelsesfrie føringsruller fra igus31-07-2019

xiros-eksperten hjælper med det lette valg af letvægts- og smørefrie ruller monteret på kuglelejer

Vedligeholdelsesfrie, hygiejniske og renhed: Disse er kravene fra fødevare- og emballageindustrien til deres komponenter. Derfor er designere af film- og etiketteringssystemer afhængige af føringsruller med smørefrie plastkomponenter fra igus, som kører jævnt. Til at hjælpe kunden med det hurtige valg af den rette rulle til deres anvendelse har igus nu udviklet en onlineekspert til føringsruller.

xiros-polymerkuglelejer fra igus er smøre- og vedligeholdelsesfrie og har et meget lavt startmoment. De bruges særligt inden for fødevare- og emballageindustrien, fordi der ikke er nogen risiko for forurening ved lækkende smøremidler. Med xiros-føringsrullerne har igus tilbudt konfektionerede og letvægtssystemløsninger til omgående installation, for eksempel i film- eller etiketteringssystemer. Føringsrullerne, som kører jævnt, fås i forskellige diametre, millimeternøjagtige længder og tre rørmaterialer. igus har udviklet føringsrulleeksperten, så kunder kan vælge og bestille deres føringsrulle med blot to trin. I det nye onlineværktøj skal brugeren på første trin kun specificere den ind- og udvendige diameter samt rullens længde, belastningen, belastningstilstanden og de miljømæssige parametre i form af temperaturen. Den særlige funktion: Ved at indtaste kraftpåvirkningen og omviklingsgraden beregner eksperten den resulterende kraft på rullen og anbefaler de passende rørmaterialer. På det andet trin kan brugeren vælge sin føringsrulle på baggrund af nedbøjning-, vægt- og prisoplysninger, downloade konfigurationens CAD-data og bestille rullen direkte online.

Det rette materiale til enhver anvendelse
Føringsrullerne, der er fremstillet af aluminium, PVC og kulfiber, fås til en bred vifte af anvendelsesscenarier. Sammenlignet med almindeligt benyttede stålrør vejer aluminiumsmaterialet fra igus markant mindre, hvilket igen har en positiv effekt på rulle-inerti. Hvis brugeren ønsker at bruge en rulle udelukkende fremstillet af materialer, der er godkendt til fødevareindustrien, er føringsrullen med PVC-rørmaterialet det rette valg. Den er udelukkende fremstillet af materialer, der overholder EU-forordning 10/2011. De kan også anvendes som en transportrulle. Hvis en særligt let føringsrulle er påkrævet, tilbyder igus en komplet løsning med et kulfiberrør, mens brugen af et aluminiumsrør er en almindelig løsning til føring af etiketter og film. To xiros-kuglelejer med fast flange fremstillet af højtydende plast med kuglelejer i rustfrit stål sikrer, at rullerne kører tørt og jævnt. Med dem opstår der mindre friktion end med smurte metalkuglelejer, eftersom kuglelejerne ikke skal overvinde modstanden i smøremidlet og forseglingen, og de kører meget mere jævnt.