RBTX-verdenspremiere: Onlineplatform fører brugere og leverandører af robotteknologi sammen05-09-2019

Hurtig og nem automatisering til lave priser

RBTX.com er den nye platform, som hurtigt og nemt fører brugere og leverandører af økonomiske robotteknologiske komponenter sammen. Brugere kan sammensætte en økonomisk robotteknologisk løsning, som svarer til deres krav og budget. Leverandører af robotteknologiske komponenter kan præsentere deres produkter til flere mennesker på en ny markedsplads.

Målet for RBTX.com er at kombinere alle mulighederne ved økonomisk robotteknologi på én platform og gøre alting gennemsigtigt og nemt. I samarbejde med 16 andre industripartnere på Hannover-messen præsenterer igus verdens førte platformsmodel, som fører leverandører og brugere sammen online. Ideen: At gøre det muligt for kunder at skabe deres egen robotløsning med blot et par klik med musen. Den grundlæggende elektromekaniske struktur er udgangspunktet for en "rohbot" fra igus. Disse robotter omfatter robotter med leddelte arme, delta-robotter og kartesiske robotter. I det næste trin supplerer brugeren denne grundlæggende struktur med tilføjelsen af individuelle komponenter fra forskellige producenter, såsom gribere, kameraer og styresystemer. Fordelen ved dette er visheden om, at komponenterne er kompatible med hinanden.

Leverandører når ud til nye målgrupper
Formålet med den nye onlineplatform er at gøre det muligt for producenter at åbne op for nye salgskanaler til deres økonomiske automatiseringsprodukter og nå nye målgrupper – nye komponenter kan hele tiden føjes til platformen. I fremtiden vil brugere altid have opdateret og tydelig adgang til et markedssegment, der er under hurtig udvikling. "RBTX.com-konceptet, der er beregnet til virksomheder, nye firmaer, forskningsinstitutter og maskintekniske virksomheder, tilbyder hurtige, specialfremstillede robotløsninger med lave startomkostninger på blot et par tusind euro og med korte amortiseringstider", forklarer Christian Batz, chef for igus digITal. "Det, vi taler om her, er en lavrisiko måde at træde ind i tidsalderen for automatisering og investere i morgendagens konkurrenceevne." I fremtiden er platformen også beregnet til at muliggøre konfiguration af robotmekanikken – i første omgang gearkasser, led og tilsluttende dele.

Digital tvilling: Robotteknologiens virkelige og digitale verden mødes
På messestanden i Hannover kan udvidet virkelighed (AR) bruges til at simulere en robots digitale tvilling i et fiktivt produktionsmiljø, herunder alle robottens bevægelser. Dette giver besøgende et interessant indblik i en mulig fremtid for platformen, hvor et AR-værktøj gør hele robotpakken synlig. På denne måde kan kunden observere robottoen i dens robotcelle samt dens rækkevidde og bevægelser, og kunden kan gøre det direkte på stedet ved maskinen, hvor det også er nemt at lave tilpasninger. "Brugeren kan se samspillet mellem den virkelige og digitale robot på en tablet. Og brugeren finder også ud af, hvordan konfigurationen virker, og om den er egnet til brug, hvor den skal bruges", siger Christian Batz. "Denne vision for RBTX.com viser, hvordan brugere kan profitere direkte fra kombinationen af økonomisk automatisering og digitalisering.."