Masser af bevægelse under trange pladsforhold med nye kompakte drejeringlejer fra igus12-09-2019

Smørefrie drejeringlejer fra PRT-04-sortimentet sparer 60 procent vægt og 50 procent plads

Hurtige roterende bevægelser under små forhold. Dette er ofte de særlige krav til drejeringlejer i automatiserings- eller sceneteknologi samt i styretavler. Til denne slags kompakte anvendelser har igus nu udviklet et nyt sortiment af drejeringlejer til mellemstore belastninger. Drejeringlejerne er ikke kun vedligeholdelsesfrie og slidbestandige takket være brugen af højtydende polymerer; de er også 50 procent mindre i installationshøjde og 60 procent lettere, hvilket giver brugeren en omkostningsbesparelse på 20 procent.

Høje cyklushastigheder og belastninger i f.eks svejsesystemer, taktborde eller emballageindustrien er særligt krævende for drejeringlejer. For at imødekomme dette har igus leveret glideunderstøttede drejeringslejer i sit produktsortiment i 15 år. iglidur-drejeringlejerne i polymer (PRT) er udstyret med glideelementer mellem den indre og den ydre lejering, som er fremstillet i aluminium eller rustfrit stål. De vedligeholdelsesfrie glideelementer udført i højtydende iglidur J-plast sørger for, at friktion og slid minimeres uden brug af smøremidler. Den højtydende plast modstår et maksimalt overfladetryk på 35 MPa. Derudover har igus FDA- og ESD-konforme versioner uden minimumbestilling. igus har nu udviklet det nye PRT-04-sortiment, så brugere kan bruge drejeringlejer selv under trange installationsbetingelser med mellemstore belastninger. Op til 50 procent plads, og vægten i bevægelse kan reduceres betydeligt ved at bruge dette sortiment sammenlignet med PRT-01-serien med en indvendig diameter på 100 millimeter. Selv kompakte anvendelser kan implementeres i f.eks automatiseringsteknologi, i sorteringssystemer samt i styretavler eller selv indenfor scene- og belysningsteknologi. Derudover sparer brugeren 20 procent af omkostninger på denne nye slanke type.

Stort udvalg: Forskellige størrelser og tilbehør
Det nye PRT-04-sortiment fås direkte fra lager med indvendige diametre fra 50 til 300 millimeter. Derudover tilbyder igus et stort udvalg af tilbehør til drejeringlejerne. Fra stift, forskellige rotationsgrænser og fortandet ring til klemmehåndtag. De nye drejeringlejer har også demonstreret deres lange driftslevetid i virksomhedens eget 3.800 kvadratmeter store testlaboratorium. De indsamlede testdata inkorporeres i iglidur PRT-drejeringskonfiguratoren, som gør det muligt for kunden hurtigt at vælge det rigtige drejeringleje samt beregne driftslevetiden for den enkelte anvendelse.