Elektrostatisk absorberende: igus polymere kugledrevsenheder garanterer en driftssikker transport af produkter13-03-2020

Overbevisende resultat for nyt xirodur materiale til kugledrevsenheder i statisk konduktivitetstest

Brugerne kan stole på kugleborde til transducere i rullebaner og transport af følsomme produkter. Her anvendes igus polymere kugledrev, da de kan bevæge laster op til 500N glat og i alle retninger uden smøremidler. For at beskytte de transporterede produkter og personer mod ukontrolleret afladning af statisk elektricitet, har igus nu udviklet den tribo-polymere xirodur F182 til kugledrevsenheder. Det nye materiale er ekstremt slidstærkt og har bevist sin elektrostatiske ledningsevne i tests.

I koldt vejr og tør luft, sker det ofte, at berøring af et objekt eller give hånd til en anden person medfører et let elektrisk stød gennem kroppen. Beskyttelse mod elektrisk stød kan kun leveres af tekstiler der ikke oplades. Situationen er den samme i industrien. Hvis du arbejder i produktion, ønsker du ikke at få et stød hver gang du berører en kasse eller et produkt. Her kræves elektrostatisk ledende materialer. Så igus har nu udviklet xirodur F182 materialet til sine xiros polymere kugledrevsenheder. Kugledrevsenheder benyttes primært i kugleborde til bevægelse af følsomme laster - op til 50 kg pr. enhed, afhængig af størrelsen - i alle retninger. En glat og smørefri transport er mulig med de slidstærke og langlivede tribo-polymerer. Takket være den specielle komposition af det nye xirodur F182 materiale, kan statisk ladning nu absorberes af kugledrevsenheden. Det er en markant fordel frem for metalliske kugledrevsenheder, der har en isolerende effekt ved brugen af smøremiddel. Disse elektrostatisk absorberende komponenter er specielt påkrævet ved computer- og halvlederindustrien. Da et elektrostatisk stød der ikke absorberes af et isolerende materiale nemt kan ødelægge produktet.

Test beviser konduktivitet
På det interne 3.800 kvadratmeter testlaboratorium, er den elektrostatiske ledningsevne for kugledrevsenheder blevet undersøgt. Kugledrevsenheder fremstillet af det nye materiale xirodur F182 blev testet mod kugledrevsenheder fremstillet af det afprøvede xirodur B180. Mens xirodur B180 havde en overflademodstand på 1012 Ω på laboratoriet og havde en isolerende effekt, havde xirodur F182 en overflademodstand på mindre end 105 Ω og er derfor klassificeret som konduktiv i henhold til DIN EN 61340-5-1. Som følge af dette kan brugere, ved anvendelse af polymere kugledrevsenheder, være sikre på, at der ikke aflades punktspændinger på de transporterede produkter eller de ansatte.