e-spool flex: Før kabler sikkert fra start til slut uden ring28-05-2020

Ny igus kabeltromle med snekkeføring optimerer sikkerheden på driftspaneler og i monteringsområder

Før kablerne sikkert og pak dem hurtigt væk, det er målet for e-spool flex. Den nye igus kabeltromle kan føre alle kabler og slanger som leverer energi, medie og data uden afbrydelser. Det øger sikkerheden ved manuelle arbejdsstationer og driftspaneler. Snekkeføring blev valgt til at sikre hurtig installation af kabeltromlen. Kablet indføres let og e-spool flex er klar til brug.

Fleksibelt brug af værktøjer og driftspaneler i produktionen, kræver tilsvarende lange kabler og slanger. De er dog ofte lagt henover gulvet uden nogen beskyttelse og udgør en snublefare. Kabeltromler med ringe er en løsning i energiforsyning, men kan typisk kun leveres som en komplet pakke med et nyt kabel. En anden ulempe er at den hurtige transmission af store mængder af data og medie er meget kompliceret med ringe. Det er derfor igus har udviklet e-spool flex, en kabeltromle med en snekkeføring. Den nye kabeltromle kræver ikke ringe overhovedet, så buskabler og slanger til luft og væsker kan føres uden afbrydelser. "Brugeren kan nemt installere hans eksisterende kabel i systemet. Det sparer omkostninger og øger sikkerheden på arbejdspladsen", forklarer Jörg Ottersbach, Leder af forretningsenheden for energikæder hos igus GmbH. Snekkeføringen (hvor kabel eller slange er indført.) anvendes for at lette monteringen. Føringen indsættes let ii ydre og indre tromlehus på e-spool flex. Det betyder at kabler kan bevæges fleksibelt, og gemmes hurtigt væk efter brug.

Forlængelser på op til 15 meter er mulige
Den nye e-spool flex leveres i to versioner: Den ene er en økonomisk version med manuel opspoling af kablet eller en automatisk løsning med en bremse og en fjederdrevet returmekanisme. e-spool flex leveres i tre dimensioner for kabler med en diameter på 5 til 11 millimeter og en forlængelse på 5 til 15 meter. Kablerne kan nemt udskiftes. Udover en efterfølgende integration af e-spool flex med et eksisterende kabel, tilbyder igus også kabeltromleløsninger fuldt kablede med chainflex kabler specielt designet til bevægelige applikationer. Takket være omfattende tests på selskabets eget 3.800 kvadratmeter testlaboratorium, tilbyder igus en unik 36-måneders garanti på alle kabler.