Afsløring af naturens hemmelighed: E4Q energikæden fra igus vinder den tyske designpris12-11-2020

Den nyeste generation af energikæders design reducerer vægt, og monteringstid med 40 procent samt øger styrken

E4Q serie energikæder er udviklet af igus for at opnå den bedst mulige løsning til lange fritbærende vandringer. I processen sikrer former med inspiration fra naturen en meget lav vægt, mens et unikt værktøjsfrit åbningskoncept reducerer installationstiden med 40 procent: E4Q har nu modtaget den anerkendte tyske designpris for dette banebrydende design.

Efter modtagelsen af et stort antal priser i de seneste år, beviser igus endnu en gang hvordan progressivt design kan medføre konkrete fordele for brugeren. Dette gælder også for E4Q energikæden. Det er påfaldende at igus her har valgt en ny linje. "For at optimere materialet og herved energikædens vægt, har vores udviklere været inspireret af naturen", forklarer Michael Blass, leder af energikædedivisionen hos igus. "Det afrundede design er meget organisk og findes på kædeleddenes yderside og på stop-dogs. Det reducerer vægten med 10 procent, sammenlignet med tidligere E4.1 serie, samt drivenergien." På trods af materialets udfræsninger har den nye fremstilling en 20 procent højere styrke og stabilitet. Kædeleddene på denne energikædegeneration har fortsat et helt nyt ribbekoncept med låsestropper. Dette sikrer, at serien kan åbnes og lukkes på få sekunder uden værktøjer. Fyldning er derfor særlig nem, og installationstiden er reduceret med 40 procent.

Den tyske designpris hædrer innovative designtendenser
Fordelene ved E4Q er nu anerkendt af den internationale jury for den tyske designpris. I kategorien for fremragende produktdesign, blev E4Q belønnet sammen med den innovative Module Connect adapter, til tilslutning af energikæder og kabler direkte til maskinen ved hjælp af et kliksystem. Den tyske designpris er den internationale pris fra det tyske designråd. Formålet er at opdage, præsentere og belønne unikke designtendenser. 5.000 produkter/projekter fra 60 lande var indsendt i år. Lær mere om E4Q i videoen: https://youtu.be/6kp3eW7ioMM