Hurtig print af slidstærke komponenter til fødevarekontakt med nyt igus filament03-12-2020

3D printmateriale, iglidur A350, sikrer smørefri, FDA-certificerede og temperaturresistente specialkomponenter i emballageindustrien.

Specielle hygiejniske løsninger er det vigtigste i emballage- og fødevareindustrien. Derfor anvender mange brugere allerede FDA-certificerede iglidur glidelejer og stangmateriale fremstillet af højtydende polymerer fra igus. For at give brugerne endnu mere designfrihed i konstruktionen af deres maskine, har igus nu udviklet sit temperaturresistente, slidstærke og prøvede materiale iglidur A350 som 3D print tribo-filament.

I tider med stigende konkurrence og korttids leveringer, skal maskiner i emballage- og fødevareindustrierne fungere hurtigere og mere fleksibelt ved varierende formater. Herved er kravene til funktionelle komponenter i specielle dimensioner og små mængder meget høje. "Da maskinerne i emballage- og fødevareindustrierne er mere og mere individuelle, kræves der løsninger for glidelejer og slidstærke komponenter i specielle former", forklarer Niklas Eutebach, Additive Manufacturing Development Engineer hos igus GmbH. "For at give brugerne endnu mere designfrihed i konstruktionen af deres system, har vi nu iglidur A350 som tribo-filament." Det smørefri og vedligeholdelsesfri materiale er specielt designet til brug i fødevare- og emballageindustrierne og er afprøvet i utallige applikationer, da iglidur A350 allerede leveres som glidelejer i standard dimensioner og som stangmateriale fra lager. Den højtydende polymer imponerer med sin langtids temperaturresistens op til 180 grader Celcius, den er også nem at rense med kemikalier.

Godkendt til fødevaresektoren
iglidur A350 materialet opfylder EU direktiv 10/2011 og FDA og er derfor godkendt til fødevarekontakt. Samtidig opfylder det brandsikringskravene fra United States Federal Aviation Authority (FAA) for flykabiner. Med den blå farve, er iglidur A350 nem at genkende hvilket øger sikkerheden i produktionen. Materialets levetid er specielt tydelig i drejende og roterende anvendelser og med høje og mellemhøje belastninger på rustfri stål aksler. Filamentet leveres til eget print på en højtemperaturs 3D printer, samt i 3D printservice fra igus.

igus tilbyder gratis designdata for konstruktion af en højtemperaturs printer online: www.igus.eu/HT-printer