Fold ud og slap af: smørefri støtte til en transportabel hængekøje med iglidur glidelejer21-01-2021

Vedligeholdelsesfri igus polymer glidelejer sikrer hurtig og nem montering af Qnux hængekøjen

Max Kitzberger drømte om at kunne ligge komfortabelt på ethvert sted og på ethvert tidspunkt, og nu har hans søn og hans team gjort drømmen til virkelighed. Den transportable hængekøje Qnux passer i en kompakt 1,10 meter cylinder, vejer ni kilo og er meget nem at opstille med nogle få skridt. For lejerne i udfoldende og bevægelige komponenter, valgte udviklerne iglidur J glidelejer fremstillet af smørefri højtydende polymerer.

Kitzberger Möbel GmbH er velkendt i Østrig for sine møbleringer af hoteller, studenterboliger og plejehjem. Møblerne er moderne og funktionelle: fra en sovesofa og hyggelig stue og op til et færdigt institutionskøkken. Men firmaets grundlæggers drøm forblev en ide på et stykke papir: en transportabel hængekøje. "Min far havde allerede ideen til udvikling af en mobil hængekøje mens han studerede", siger Michael Kitzberger, administrerende direktør for Kitzberger Möbel GmbH. "Da det ofte er ukomfortabelt at sidde på den varme, sand eller skovbund, ønskede han at udvikle en hængekøje der kunne bruges overalt i verden." En ide som hans søn – med et erfarent udviklerteam og et nyetableret selskab – Pondell – nu bringer i produktion.. Den to meter lange hængekøje kan monteres fra en 1,10 meter aluminiumscylinder med nogle få skridt. Den vejer kun ni kilo og passer i ethvert bagagerum. Hængekøjen består af et UV-resistent stof. De tre millimeter tynde stålwirer sikrer styrke og modstår en vægt på op til 200 kilo. For lejerne i de bevægelige komponenter skulle der bruges en slidstærk løsning, så udviklerne kontaktede motion plastics eksperten igus. Sammen med eksperterne fra igus valgte man glidelejer fremstillet af tribo-polymer iglidur J på aluminiumsaksler. Materialet anvendes allerede i utallige applikationer i hele verden.

Modstandsdygtige overfor fugt og korrosion
Den højtydende polymer iglidur J er frem for alt kendetegnet ved sin meget lave friktions- og slitagekoefficient på aluminiumsaksler, og den absorberer meget lidt fugt. Som alle igus højtydende polymerer er den korrossionsfri. Ved brugen af inkluderede faste smøremidler, kræver lejerne ikke ekstern smøring der udledes i miljøet. De polymere glidelejer er også ufølsomme for sand og snavs. Så Qnux kan nemt anvendes på stranden, under fiskeri eller endda i skoven, uanset hvor friluftsentusiasten behøver et komfortabelt hvile- og siddemøbel. Alternativt kan hængekøjen udstyres med parasol, en opbevaringstaske, en kop og en bog- og bakkeholder. Til finansiering af den første store volumen, deltager det nyetablerede selskab aktuelt i en Kickstarter crowdfunding kampagne: