3D printservice fra igus: global levering af smørefri komponenter fra 2 dage28-01-2021

Slidstærke funktionelle komponenter, prototyper og udskiftningsdele nemt konfigureret og hurtigt leveret

igus leverede sidste år 120.000 additivt producerede komponenter. Mere end rigelig begrundelse for en yderligere forøgelse af kapaciteterne og udstyre sin 3D printservice med nye funktioner som analyser af vægtykkelse og underskæring. Herved kan kunder i hele verden modtage smørefri lav-vedligeholdelses komponenter nemt og hurtigt, og reducere omkostninger.

For selskaber med global tilstedeværelse og udviklingsafdelinger i diverse lande, er logistiske udfordringer ved hurtig anskaffelse af identiske additivt producerede komponenter meget almindelige. Med igus 3D printservice, der er hurtigt tilgængelig i hele verden, kan ingeniører bestille, teste og benytte samme smørefri og vedligeholdelsesfri komponenter på tværs af landegrænser Dette er muligt fordi igus har udvidet 3D printkapaciteten yderligere med to yderligere lasersintring printere i USA og yderligere et anlæg i Kina, og nu leverer prototyper, småserier og specialdele endnu hurtigere. Der er også planlagt to yderligere lasersintrings printere i hovedsædet i Köln. De printede komponenter leveres regionalt på nogle få dage. Besparelserne er åbenlyse: maskinnedetid reduceres med hurtig levering af reservedele, udviklingsomkostninger reduceres ved hurtigere funktionelle prototyper og leveringsomkostninger reduceres ved lokal produktion.

3D-printservice 2.0
Bestilling af komponenter er let takket være 3D printservice. Først skabes 3D modellen og den eksporteres i STEP/STP format. Herefter trækkes og slippes data til browservinduet. I det sidste trin, kan brugeren vælge antallet af emner og materiale og bestille eller sende en forespørgsel direkte online. Den nye version af 3D printservice værktøjet tilbyder nu også en mulighed for omgående kontrol af 3D modellens egnethed online. For eksempel kontrolleres mindste vægtykkelse og dimension på printformattet. I tilfælde af print2mold (sprøjtestøbte komponenter fremstillet i additivt producerede støbeforme), udfører værktøjet også en underskæringsanalyse. Efter indtastning af individuelle omgivende parametre, angiver 3D printservice de bedst egnede iglidur materialer. Vibrationsslibning og sortfarvning af lasersintrede komponenter kan nu også vælges med et museklik. Brugeren modtager priser og leveringstider med det samme så komponenten kan bestilles eller der kan afsendes en forespørgsel omgående.

3D printservice 2.0 kan findes på igus 3D print siden:
www.igus.dk/3d-printservice