Lineærsystemer fra igus som pladsbesparende løsning i prisbelønnet møbeldesign18-02-2021

drylin lineærføringer sikrer et rent udtræk i den multifunktionelle kube SQR

Bo, arbejde og lave mad på begrænset plads er aktuelt en del af hverdagen for mange mennesker i hele verden. Derfor er der behov for stadig flere praktiske møbler som den multifunktionelle kube SQR. En kvadratisk læsning der kombinerer køkken, arbejdsplads og spisebord. For at skabe mest mulig opbevaringsplads benyttede opfinderen de smørefri og slidstærke drylin lineærføringer fra igus.

Sidst i 2016 boede Daniel Pracht i en lille lejlighed uden køkken. Den dengang aspirerende snedkermester udviklede en praktisk kvadratisk løsning: SQR. En multifunktionel kube med et udtrækkeligt induktionskomfur-område, hvor en eller flere personer ikke bare kan lave mad, men også opholde sig, arbejde og leve på lille plads. Perfekt egnet, specielt nu hvor et hjemmekontor er mere aktuelt end nogensinde før. For at skabe maksimal opbevaringsplads, ledte opfinderen efter en udtræksløsning. Normale ruller optager for meget installationsplads og opfyldte ikke kravene til enkelt og elegant design. Daniel Pracht fandt hvad han søgte i drylin lineærsystemerne fra igus: "Føringerne overbeviste mig lige fra starten, både ved design og ved glat drift."

Industri og møbelteknologi = funktionalitet og design
Ved valget af drylin WSQ lineærsystem, var det ikke kun funktionaliteten der var afgørende - slidstyrken og holdbar åbning og lukning af skuffer - men også behandlingen af skinnerne. "Kombinationen af aluminium på skinnen og egetræ på kuben komplementerer hinanden, hvilket var meget vigtigt for mig. Det samme gælder mht føringens form", forklarer Pracht. Hver af de fem skuffer indeholder to føringer. Glidefolier fremstillet af højtydende iglidur J200 polymer sikrer glat drift. Den er smørefri og vedligeholdelsesfri, takket være brugen af faste smøremidler. En stor fordel ved potentiel fødevarekontakt. Herudover kan snavs og støv ikke fæstnes på lejerne. Føringerne og lejerne er nemme at rengøre med husholdningsmidler. En helt igennem hygiejnisk løsning.

Kvadratisk og kompakt design overbeviser internationale juryer
Konceptet overbeviste ikke bare opfinderen, men også et bredt publikum. Daniel Pracht vandt designprisen ved udstillingen af mesterprøvearbejder på hans skole. Herefter gik det meget stærkt. På grund af den stigende interesse for hans møbel, registrerede han en designbeskyttelse, mærkenavnet SQR og grundlagde BODI e.K. som registreret selskab og ny distributionskanal til hans specielle møbel. Pracht deltog i Red Dot Award i 2018 og vandt prisen. I 2019 blev han nomineret til den tyske designpris.