Den nye robolink IP44 fra igus: en robot der udfordrer de våde elementer!04-03-2021

igus har udviklet en Low Cost Automation løsning fremstillet af polymer og rustfrit stål til miljøer med vandsprøjt

Fugtige og våde miljøer kan hurtigt nedbryde mekanikken i en robot. Det motiverede igus til at lancere en Low Cost Automation innovation, der nemt og økonomisk kan implementere enkle opgaver og samtidig tåle direkte kontakt med vandsprøjt. "Fra samtaler med kunderne, lærte vi at mange brugere leder efter en økonomisk løsning der også kan bruges i miljøer med vandsprøjt, for eksempel ved fjernelse af emulsioner", forklarer Alexander Mühlens, leder af Automation Technology hos igus GmbH. "Vi udviklede herefter en robot der er egnet til dette formål." Den nye robolink udnytter fordelene ved to materialer: rustfrit stål og højtydende polymerer. For første gang i en igus robot, er led fremstillet af V2 eller V4 rustfrit stål og samlinger af velkendte smørefri tribo-polymerer. Brugeren behøver ingen yderligere kostbar afdækning, da fraværet af smøremidler i samlingerne betyder, at fedt ikke kan vaskes ud og forsvinde i miljøet. Den nye robolink opfylder mindst beskyttelsesklasse IP44, og er derfor resistent mod vandsprøjt. Den kan bære op til tre kilo, har en rækkevidde på 790 millimeter med fem akser og kan udføre 7 plukninger i minuttet. Takket være brugen af motorer med enkodere i beskyttelsesklasse IP65, kan robotten også nemt anvendes til udendørs inspektion. Yderligere anvendelser er mulige, for eksempel i fødevare- og drikkevareindustrien, i kemisk- og farmaceutisk sektor, eller endda til tank- og containerrensningsarbejder.

Se den sprøjtesikre robolink med Alexander Mühlens i videoen https://youtu.be/7kFLTMWqmLg