Kompakt rotation: igus udvider sit 16 mm drejeringssortiment25-03-2021

Det pladsbesparende PRT-04 drejeringsleje leveres nu i andre dimensioner med indre og ydre tanddrev og en låsefunktion

De er kompakte og lette og viser hvordan det skal gøres. De er specielt udviklet til bevægelser under trange forhold og giver igus et komplet PRT-04 modulsystem. Det smørefri drejeringslejesystem leveres i otte dimensioner. De har et ydre tanddrev og vinkelstop (option), og nu også indre tanddrev og en låsefunktion. Det giver mulighed for konstruktører at finde de ønskede produkter for applikationer med meget lidt installationsplads.

igus drejeringslejer, roterende monteringsenheder, styrepaneler og indekseringsborde, selv ved høje hastigheder. For at muliggøre drejning og forblive vedligeholdelsesfri, benytter igus glideelementer der fungerer radialt og aksialt mellem lejernes indre og ydre lejeskåle. Gliderne fremstillet af højtydende polymer iglidur J sikrer, at friktionen og slitagen er minimeret, uden smøremidler. PRT-04 blev introduceret som nyt produkt i 2019, og igus lancerer nu et helt modulsystem for sortimentet af kompakte drejeringslejer. De korrosionsresistente drejeringe er udviklet specielt til brug under trange installationsforhold og belastninger på op til 48.000 N. Dette sortiment har den fordel kun at kræve halvdelen af den plads PRT-01 behøver, være 60 % lettere og koste 20 % mindre. Argumenter der overbeviser kunderne er blandt andet: "PRT-04 drejeringslejer harmuliggjort for os at implementere flere applikationer i automatiseringsteknologi, emballageindustri og møbelindustri", siger Stefan Loockmann-Rittich, leder af forretningsenheden for iglidur® lejer hos igus GmbH. "Serierne er nu udvidet så udviklerne har endnu større designfrihed."

Kompakt drev med indre tanddrev og ny låsefunktion
De kompakte, lette drejeringe leveres ialt i otte dimensioner fra 20 til 300 millimeter. Udover tilbehøret som drevpins, variable monteringsplader og spænder, tilbyder igus tre udvendige drivringssystemer og en indvendig drivring for meget begrænset installationsplads, som f.eks i førerløse transportsystemer. Drejeringslejer er drevet af tandremme eller tandhjul der produceres af igus ved sprøjtestøbning i yderst slidstærke tribo-polymerer. igus har også udviklet et drejeringsleje med en låsefunktion specielt for applikationer som eksempelvis monteringsborde. Låsepunkterne er enten faste ved 90° eller kan defineres efter kundekrav. For specielle anvendelsesområder leverer igus en drejeringslejeversion med ledende glideelementer for at forebygge elektrisk ladning i henhold til ESD. Som ved alle igus produkter, kan levetiden for drejeringslejer også beregnes online for den respektive applikation.

Læs mere om drejeringslejer fra igus: