Ekstra solbeskyttelse: igus udvikler solarmaterialer der tredobler UV-modstanden28-10-2021

To nye smørefri tribopolymerer udvider lejers levetid i enkeltakse solcelleanlæg

Solarmid og iglidur P UV er navnene på de to nye materialer som igus har udviklet specielt for glideblokke i enkeltakse solcelleanlæg De nye polymerers slidstyrke er specielt demonstreret i 2P (to-i-portræt) tracker applikationer, hvor lejerne er udsat for direkte sollys i timevis. Materialerne var overbevisende i test under realistiske betingelser, og viste op til tre gange UV-modstand.

Det er det samme i alle solparker i hele verden: stadig flere operatører benytter dobbeltsidede solmoduler der fanger lysindfaldet ikke kun på forsiden, men også på bagsiden af modulet. For at holde modulerne sikkert på kvadratiske rør, leverer igus en driftssikker løsning med sine igubal glideblokslejer, der har været overbevisende i tusindvis af applikationer gennem mere end seks år. Lejerne har hidtil været anvendt klassisk, installeret bag modulet, og derfor kun sporadisk udsat for sollys. For yderligere at fremme brugen af solparker, benytter operatørerne i stigende grad to dobbeltsidede moduler anbragt oven på hinanden, også kendt som 2P (to-i-portræt) konfiguration. Der er efterladt lidt plads mellem de to, og her er glideblokken anbragt, nu udsat for højere UV stråling. igus har nu udviklet to nye tribopolymerer, solarmid og iglidur P UV, specielt for denne applikation (for brug i hus og sfærisk kugle). Materialerne kræve hverken smøring eller vedligeholdelse, og de er resistente mod snavs og støv, så de er ideelle for brug i solarbranchen. De har også ekstra UV beskyttelse.

Tre gange levetiden i UV tests
En test i henhold til ASTM-G154, en standard test for plast, afslørede at efter 2.000 timers ekstrem UV stråling, var bøjningsegenskaberne for de nye materialer kun ændret med 5 %. Til sammenligning var tallet for de hidtil anvendte materialer i solarbranchen 14 %. "Testen viser, at vi har udviklet nye succesfulde materialer for solarbranchen der vil gøre soltrackere endnu mere slidstærke og driftssikre", siger Richard Won, Leder af Vedvarende Energi hos igus GmbH. "De nye materialer, solarmid og iglidur P UV, gør os i stand til at tilbyde kundespecifikke lejeløsninger specielt for storskala projekter. De er meget UV resistente, så de vil reducere vedligeholdelsesarbejdet kraftigt."