Spar ressourcer på fuld damp: Innovativ automatiseret rengøringsmaskine gør kaffekøkkener mere bæredygtige09-12-2021

auum-S sparer energi, vand og affald - igus lejeteknologi giver en hygiejnisk glidende og roterende mekanisme i maskinen

Problemet er velkendt på kontorer: snavsede kaffekrus hober sig op i vasken. Men personalet bryder sig ikke om at vaske op og bruger i stedet engangskopper.
For at undgå dette spild har auum, et fransk firma, udviklet en kompakt automatisk opvaskemaskine. Den vasker glas på få sekunder med damp ved 140°C. Lejeteknologi, der ikke kræver smøring eller vedligeholdelse, sikrer en vedligeholdelsesfri og hygiejnisk opvaskefunktion.

Hvert år bruges 2,8 milliarder engangskopper alene i Tyskland. Mange af dem bruges i kaffeautomater i virksomheder, fordi de er praktiske. Det betyder, at kaffe- eller tedrikkeren altid har en ren kop ved hånden, og snavsede kopper hober sig ikke op i vasken. Men auum vil gerne vise, at der findes en anden løsning, og at antallet af engangskopper kan reduceres. auum står for "arrètons l'usage unique maintenant." (Lad os stoppe engangsbrug nu) De har udviklet auum-S, en pladsbesparende dampglasvasker. Til rengøringsmekanismen benytter udviklerne igus glidelejeteknologi, der ikke kræver smøring eller vedligeholdelse.

Hygiejnisk og kompakt
auum-S er designet til bæredygtighed: Den bruger meget lidt strøm, næsten ikke noget vand fra den integrerede vandtank og fylder meget lidt (50x50x20cm). Maskinen vasker, desinficerer og tørrer et glas på ti sekunder med kun 5 cl vand. Dampen kommer ud ved over 140°C og dræber alle bakterier uden brug af kemikalier. Brugere placerer beholderen i den smukt designede maskine, og en kuppel glider hen over glasset og indkapsler beholderen fuldstændigt. Damp renser og desinficerer glasset, og en luftstrøm tørrer det. Når dette trin er gennemført, løftes kuplen igen, så brugeren kan fjerne glasset. igus lineær teknologi er integreret i glidemekanismen. drylin SLW sikrer glat kuppelåbning og lukning. "Lejeteknologien skulle opfylde vores krav til robusthed, pålidelighed og minimal vedligeholdelse," siger Clément Hullier, auums administrerende direktør. "Frihed for smøremidler var også et krav af hygiejnehensyn." I de indledende test viste igus tribopolymer teknologien sig at være den bedste løsning: Den tillod lavfriktion tør drift uden eksterne smøremidler, og lejerne er støjsvage og slidstærke. Disse fordele hjalp udviklerne til at beslutte at bruge glidelejebøsninger fremstillet af iglidur J i glassets rotationsakse.

Du kan se auum-S i et videoklip her: