Print nemt kraftige, slidstærke dele selv med det nye igus tribo filament23-12-2021

Let bearbejdet iglidur I190 FDM filament sikrer hurtig produktion af ekstremt slidstærke dele

For produktion af slidstærke dele i specielle dimensioner og hurtigt og økonomisk, har igus nu udviklet et nyt let bearbejdet all round filament: iglidur I190. Det udmærker sig ved sin fremragende mekaniske fleksionsstyrke (80 MPa). Det tribologisk optimerede materiale kræver ingen smøring eller vedligeholdelse og kan benyttes med alle kommercielt tilgængelige 3D printere med opvarmede print plade.

I konstruktion af jig eller som hjælp til montering, leder brugere altid efter glidende, slidstærke specialdele der optimerer produktionen. Delene er ofte hurtige at designe, men individuel produktion med sprøjtestøbning eller mekanisk bearbejdning medfører store omkostninger og meget arbejde og er kostbar i små batches. Flere og flere virksomheder producerer derfor deres specialdele på 3D printere. For print af højfleksible dele har plasteksperten igus nu udviklet et nyt all-round materiale. "iglidur I190 er enestående primært for sin høje styrke, og gør selv ekstraordinære strukturer i printede komponenter stærke" siger Tom Krause, leder af afdelingen for additiv produktion hos igus GmbH. iglidur I190 er også egnet til design af multimateriale glidekomponenter da det kombineres fint med meget stive materialer. Det nye smørefri filament kan bearbejdes nemt på alle kommercielt tilgængelige lukkede 3D printere med opvarmede print plader. De printede dele kan endda anvendes ved temperaturer op til 90°C.

iglidur I190 udkonkurrerer nemt standard plast i tests
Det nye materiale beviste sin styrke i en test der blev udført på det 3.800 kvadratmeter store interne testlaboratorium hos igus. Et 3D printet iglidur I190 glideleje blev testet mod lejer fremstillet af ABS og polyamid fra additiv produktion og mod drejede og sprøjtestøbte lejer fremstillet af POM og nylon. Resultatet viste, at det printede igus leje havde op til 50 gange højere slidstyrke end lejerne fremstillet af standard plast. iglidur I190 klarede sig også fint i intern konkurrence - 80 til 46 MPa fleksionsstyrke over fødevarekompatible iglidur I150 filament. igus har totalt otte filamenter for FDM proces og tre højtydende polymerer for SLS processen. Brugeren kan enten bestille materialet og bruge det på sin egen 3D printer eller benytte igus 3D-printservice. For sidstnævnte uploades blot en STEP fil direkte til shoppen, vælges materiale, indtastes ønsket mængde og afsende en ordre. På bare tre til fire dage leveres de slidstærke specialdele.