Nyt triflex TRX energiforsyningssystem revolutionerer 3D bevægelser på robotter11-01-2022

Teleskopisk triflex TRX energikæde fra igus sparer plads på robotten og sikrer en indtrækningslængde på op til 40 procent

For at garantere en sikker, nem og kompakt føring af kabler i bevægelse på industrielle robotter, har igus nu udviklet den firedimensionelle triflex TRX energikæde. Det nye designstudie erstatter klassiske robotslangepakker og indtrækningssystemer. Speciel egenskab: 40 procent indtrækningslængde sikret af en unik teleskopisk mekanisme inde i kæden. Dette spare brugerne plads på tredje akse på deres robot, op til 83 procent vægt og høje omkostninger ved indtrækningssystemer.

De tredimensionelle triflex R energikæder fra igus er vidt udbredt i industrien, for fejlsikker føring af kabler og slanger på robotter. Indtrækningssystemer har hidtil været anvendt på tredje akser for at sikre at der ikke opstår generende løkker under bevægelsen af energikædesystemet. "Men akserne på robotter har stadig mindre plads, så der var brug for en ny løsning", siger Jörg Ottersbach, leder af forretningsenheden for energikæder hos igus GmbH. Der var ikke langt fra tanke til handling, og triflex TRX systemet blev udviklet på basis af triflex R energikæden. Det er en firedimensionel energikæde hvor indtrækningssystemet allerede er integreret. "Med TRX skabte vi en pladsbesparende kæde der kan fastgøres direkte og kompakt på tredje akse. Energiforsyningen drejer ind i sig selv, forlænges og afkortes spiralt som i en teleskopisk udtrækning, med op til 40 procent", siger Ottersbach. Hertil benytter igus et skrueforbindelsessystem i den unikke mekanisme samt på et integreret reset bånd. Båndet bringer løbende kædeled tilbage til deres udgangspunkt, og herved kan indtrækningskraften justeres. Kablerne er anbragt i kæden i form af en spiral og er ført sikkert i bevægelsen ved hjælp af kæden. Herudover er kabler og slanger fastgjort i midten af TRX så de ikke forlader deres position ved træk i kæden.

83 procent vægtbesparelse
Sammenlignet med andre indtrækningssystemer, sparer brugeren op til 83 procent vægt og behøver mindre end den halve plads. Herved kan robottens ydelse forbedres yderligere, og omkostninger er markant reduceret ved det mindskede behov for et yderligere indtrækningssystem. TRX kan nemt forbindes med eksisterende TRE serie triflex R kæder. Som ved triflex R, kan kablerne hurtigt indføres i energikæden udefra. igus vil præsentere den nye TRX for de interesserede parter fra 5. maj 2021 på den nye virtuelle messestand.

Flere oplysninger samt videoer om brugen af TRX kan findes på: