Horse 2.0: Elektrisk allrounder LyteHorse modstår ørken, skov og vand17-02-2022

Smørefri igus tribopolymer glidelejer sikrer vedligeholdelsesfri drift selv under de mest vanskelige forhold

Det canadiske firma LyteHorse Labs viser, at elbiler ikke yder dårligt. Virksomheden har designet en ny type terrængående elbiler, der er velegnet til en lang række anvendelser. Ombord er smørefri iguslejer, der gør køretøjet vedligeholdelsesfrit og korrosionsfrit, selv i de mest ugæstfrie miljøer.

Brad Bonk har altid haft en evne til at designe unikke motorcykler og hot rods. Med sine kreative talenter designede han til sidst et stand-up elektrisk køretøj til golfbaner. Men han og hans bror Allen indså hurtigt, at der var meget mere potentiale i det lille elektriske køretøj. "Efter at have taget den med på golfbanen, besluttede Brad og jeg at tilslutte det nye køretøj til min SUV for at se, om den kunne trække bilen," husker Allen Bronk. "Og ja, den skøre lille scooterting endte med at trække en 2,2 ton SUV hen over parkeringspladsen." Fordi bilen med fire uafhængige navmotorer har et omskifteligt firehjulstræk for maksimal styrke og trækkraft, hvilket gør det til den ideelle ledsager i en lang række applikationer. Takket være igus tribopolymerer er den let, smørefri, korrosionsfri og er særligt vedligeholdelsesfri.

Elektrisk forsyning med moderne triboteknologi
LyteHorse kan transportere 350 kilo på fortove og trapper i byen. Men den kan også bruges udendørs. For eksempel af politiet, til redningsaktioner i ujævnt terræn, under jorden i miner, i lagre eller i skovbrugsdrift. "Tidligere blev heste ofte brugt i mange af disse områder. Men de er dyre at træne og at holde og forholdsvis langsomme," siger Allen Bronk. Som en "Horse 2.0" kan LyteHorse gå næsten overalt og tilbagelægge op til 160 kilometer, ved ren elektrisk drift og helt lydløst. Den er også vandtæt op til en højde på 60 centimeter. For at sikre, at den kan bruges uden problemer under disse meget forskellige miljøforhold, var holdbarheden og vedligeholdelsesfriheden for de installerede komponenter særlig vigtig for designerne. Efter omfattende test med stål- og nylonbøsninger vendte LyteHorse Labs sig til smørefri og vedligeholdelsesfri polymerlejeteknologi fra igus og brugte den i affjedringen og styringen. "Vi kunne ikke nå vores krav med konventionelle lejer, fordi de er modtagelige for snavs, saltvand og ekstreme temperaturer," forklarer Allen Bronk. "I sidste ende overbeviste de flangebøsninger, vi brugte, fremstillet af iglidur J os med hensyn til ydeevne, holdbarhed, pålidelighed og omkostninger. Uden råd fra igus ville vi bestemt ikke være der, hvor vi allerede er i dag med produktet." Og derfor er canadierne optimistiske med hensyn til fremtiden og ekspanderer i øjeblikket ind på det amerikanske marked med hovedfokus på offentlige kontrakter og opbygning af et distributionsnetværk.

Du kan se LyteHorse i et videoklip her: