Alt i perfekt orden: e-spool flex mini fører kabler sikkert og pladsbesparende24-03-2022

Kompakt energiforsyningssystem fra igus transmitterer strøm, data og medier uden afbrydelser og uden slæbering

Den er 169 mm høj, 163 mm lang, 78 mm dyb og vejer kun 200 gram. Det gør e-spool flex mini til en af de mindste og letteste kabel- og slangetromler i verden. Det bærer energi, data og medier i en lang række miljøer uden afbrydelser - på fabrikker eller kontorer og i laboratorier eller tandlægepraksis.

Patienter i tandlægestole kender synet: bor og sugekopper opbevares i en holder ved siden af stolen. Dine kabler har ingen guide, så de hænger løst. Og ikke kun der, også på kontorer eller fabrikker, hvor der er mange kablede enheder i brug, som resulterer i et rigtig virvar af kabler. "Vi har derfor udviklet e-spool flex mini, en kabel- og slangetromle uden slæbering, som kun er 169 mm høj, 163 mm lang og 78 mm dyb og vejer kun 200 gram," siger Jörg Ottersbach, leder af forretningsenheden for energikæder hos igus. "Føringen er ekstremt kompakt og nem at integrere i det respektive driftsmiljø."

Velegnet til et bredt udvalg af kabler og slanger
Et særligt designtræk ved e-spool flex mini er en skrueføring, hvor brugeren indsætter en del af kablet. Styringen kan derefter indsættes i spolehuset i nogle få enkle trin og den resterende kabellængde spoles op på tromlen - kabelstikket hænger ud af siden af huset. "Takket være denne kombination kan kablet spoles op og af, uden at stikket begynder at rotere," forklarer Ottersbach. "Da bypass ikke længere er nødvendigt, kan brugerne anvende e-spool flex mini til en række kabler og slanger til uafbrudt transmission af energi, medier og data." Brugen i co-working spaces er også mulig: her kan e-spool flex mini føre HDMI og internetkabler til bærbare computere på arbejdsstationer med forskellige brugere. I laboratorier kan kabler og slanger for eksempel nemt stuves under loftet. Og selv hjemme i hobbyrummet eller som ladestation til din egen elcykel holder energiforsyningssystemet orden.

Den intuitivt betjente e-spool flex mini
"Vi gjorde meget ud af at designe kabeltromlen, så den giver maksimal fleksibilitet og er nem og pålidelig at betjene i hverdagen - selv til større handlinger som udskiftning af kabler," forklarer Ottersbach. Brugeren åbner tromlens hus, indsætter et kabel eller en slange med en diameter på mellem fem og syv mm, lukker huset igen og skruer det på plads. Nu kan han forlænge kablet op til tre meter i hverdagen. For hver 15. mm aktiveres en låsemekanisme, som aflaster kablet for spænding og holder længden konstant. Kablet spoles op igen via en fjedermekanisme - svarende til en støvsuger