Rekordår overskredet, takket være 188.000 aktive kunder - igus øger leveringskapaciteten og vokser med 32 %21-04-2022

Kunder for motion plastics produkter - fra drivkabler til tandhjul - fortsatte med at modtage en meget høj andel af deres ordrer hurtigt i 2021. 2019 planen om at investere i produktion og forsyningskæde hjalp med at imødekomme den stigende efterspørgsel . Denne intense opgradering vil fortsætte indtil 2023, også med henblik på Ukraine konflikten. Virksomhedens mål vandt fokus: at forbedre det, der bevæger sig på en CO2 neutral måde, uden plastikaffald og blive "den letteste virksomhed at samarbejde med."

"234 millioner euro salgsøgning på et år, med næsten samme salgspriser indtil årets udgang, og alt produceret såvel som indhentet internt - det har vi aldrig haft før", siger Frank Blase, CEO. "Vores kolleger skabte mirakler. Og vi var heldige at kunne realisere vores investeringsplaner selv i det svage år 2020." Omsætningen i 2021 beløb sig til 961 millioner euro.

32 % mere omsætning end i 2020 betyder også 26 % mere end i rekordåret 2019. I år startede også implementeringen af planen, der internt er omtalt som "Katalog nr. 1": mere end 80.000 varer har siden været yderligere på lager eller i større mængder. I 15 globale distributionscentre steg raten af katalogprodukter afsendt samme dag eller inden for 24 timer til mindst 25 %. "Det er nok derfor, salgsvæksten er næsten den samme på tværs af alle produktlinjer", sagde Blase. Online shops oplevede også forbedringer. Onlinesalget steg med 55 % i 2021. ”Kunderne skal med det samme på nettet kunne tage stilling til, om plastløsningen er brugbar, og så få den leveret hurtigt. Det er en del af det 'nemmeste firma at samarbejde med'-mål”, ifølge Frank Blase.

500 nye sprøjtestøbemaskiner - de store investeringer fortsætter
Krigen i Ukraine og mangel på mange markeder får igus til at investere endnu mere i materialetilgængelighed på kort sigt. Samtidig fortsætter virksomheden med at investere i højere produktionskapacitet. Siden 2020 er produktionen i Köln blevet øget eller moderniseret med 300 sprøjtestøbemaskiner. Yderligere 200 er blevet bestilt. Den nye produktionsbygning i Köln med yderligere 20.000 m² produktionsareal forventes at stå færdig den 1. maj, 2023. Nye lagerlokaliteter til 12.000 pallepositioner blev allerede opført i 2021. Planer for en yderligere udvidelse af "igus Campus Cologne ", hvortil igus erhvervede tilstødende arealer på 20.000 m², er i øjeblikket i gang. Hos de 35 udenlandske datterselskaber udgjorde udvidelserne et samlet areal på 60.000 m².

168 innovationer - højere output i spåntagende produktion
Kunder fra mere end 50 brancher henvender sig konstant til igus med nye udfordringer. Et eksempel er renrumskabler for spåntagende produktion: "Nye fleksible kabelløsninger som e-skin flat er stærkt efterspurgt, specielt i den voksende halvlederindustri", siger Peter Mattonet, leder af renrumsdivisionen hos igus. "At kunne udskifte et kabel på få minutter er en revolution for produktionen og øger det hårdt tiltrængte output."

Innovationshastigheden hos igus blev ikke aftaget i det andet år med hjemmekontor og fjernarbejde - dette demonstreres af 168 produktudviklinger, som motion plastics tandhjul fremstillet ved sprøjtestøbning, med 740 forskellige produkter tilgængelige i online shoppen. Den fire år gamle forretningsenhed for smart plastics lancerede tolv nye produkter til tilstandsovervågning, forebyggende vedligeholdelse og IoT alene i 2021. Kombineret med kabelovervågning i realtid for Ethernet kabler og den integrerede, solcelledrevne "EC.I"-tilstandssensor kan kunderne nu helt eliminere uventede maskinstop.

Digitalisering - gør-det-selv-udvikling på nettet 5.000 gange om dagen
Økonomisk robotintegration via online konsultation og til fast pris - dette løfte opfyldes af RBTXpert, som igus lancerede i 2021 som digital + human service. I et 400 m² stort område for kundetests tjekker eksperter kundernes krav, før de tilbydes. Omkostningerne til typiske løsninger beløber sig til 8.500 € for hardware og 20 timers integrationsarbejde, hvilket betyder et par måneders tilbagebetalingstid. Internationalt er tjenesten allerede tilgængelig i syv lande, med yderligere 14 er undervejs. Tre nye onlineværktøjer bragte det samlede antal af disse onlinetjenester op på 58. "Vores kunders gør-det-selv-udvikling på nettet fordobledes sidste år til 5.000 daglige anvendelser med værditilvækst", siger Frank Blase.

Fremskridt - klimaneutral, ressourcebesparende, genanvendt
På vej mod en klimaneutral produktion i 2025 - nu på 95 % i Scope 1 og 2 (Greenhouse Gas Protocol) - tog igus sidste år fat på forskellige projekter: I alt 100 ældre sprøjtestøbemaskiner blev udskiftet med 40 % mere energieffektive modeller; energistyringen blev yderligere optimeret, og et ISO certifikat herfor følger i slutningen af marts. igus plantede 15.687 træer i 23 lande. Plastaffald i produktionen, som ikke er direkte genanvendelig, blev reduceret med 21 %. Det globale genbrugsprogram for energikæder, chainge, voksede også i de senere år og blev udvidet internationalt. Til foråret præsenterer igus sit første energikædeprodukt fremstillet af 100 % genbrugsmaterialer fra chainge programmet.

En verden uden smøring
Virksomheden vil præsentere disse og over 100 andre motion plastics innovationer fra foråret 2022 fra april og frem, når igus motion plastics show går ind i sit 3. år.
Frank Blase udtaler: "I øjeblikket er vi selvfølgelig alle berørt af situationen med folk i krig og den enorme politiske kamp i verden. Men ud over de mange nødhjælpsindsatser forsøger vi fortsat at fokusere på tekniske fremskridt." At forbedre en verden i bevægelse med motion plastics - det er igus' drøm. For eksempel med frihed for smøremidler. Ifølge virksomhedens tal forurener én liter olie i miljøet én million liter drikkevand. 22,7 millioner tons smøremidler forurener jord og vand på verdensplan hvert år, i følge et tal fra 2006. Flere og flere kunder henvender sig til igus i søgningen efter en smørefri løsning. "Vi håber at se hinanden på messer, og vi ser frem til at finde mange igus innovationer der - inklusive meget forskellige inden for mobilitet."