Masser af ydeevne på meget lille plads: Det nye igus drejeringsleje er særdeles kompakt16-08-2022

Den højtydende produktserie udvides yderligere - med det smørefrie iglidur PRT-04 micro drejeringsleje til de mest trange installationsrum

Kravene til maskinkomponenter bliver stadig strengere: at installere drev og tillade bevægelser i selv de mindste installationsrum er en udfordring, som virksomheder møder på mange områder. Nu har igus forbedret sin PRT-04 drejeringslejeserie, så den passer præcis til disse applikationer - med et ekstremt kompakt drejeringsleje for endnu mere pladsbesparelse.

Spar installationsplads og vægt uden at ofre ydeevnens pålidelighed - samtidig med at smørebehovet elimineres helt. Det er, hvad igus PRT-04 micro kan. igus tilføjer herved et særligt lille, men robust, drejeringsleje, til sit produktsortiment. PRT-04 micro har en ydre diameter på 60 mm, den mindste installationsdimension blandt igus PRT drejeringslejer. Den består af tre aluminiumsringe og et nyudviklet glideelement fremstillet af den gennemprøvede iglidur J højtydende plast, som fungerer særligt godt på aluminium, og sikrer gode slidkoefficienter og lang levetid. Den har også en lav fugtoptagelse og en god kemikalieresistens. Andre materialer kan også anvendes, efter individuelle kundebehov. Som alle igus lejer er PRT-04 micro 100 % smørefri og dermed ufølsom over for snavs, støv og fugt.

En letvægter til applikationer i bevægelse
"Aluminium med plast giver to afgørende designfordele: det er let, men alligevel stabilt. På trods af sin lille størrelse kan PRT-04 micro holde stand mod sammenlignelige produkter på markedet og optage høje belastninger (op til 3.500 N) i aksial retning, selvom den er meget mere kompakt", siger Fabian Wieking, Produktchef for PRT drejeringslejer hos igus. Det giver mulighed for jævne rotations- og drejebevægelser i endnu mindre installationsrum, hvilket åbner for en række mulige anvendelser. Den lave vægt er yderst relevant i alle brancher. Mulige anvendelser er små, bevægelige belysningsinstallationer - såkaldte moving head applications - eller drejeborde i tog og fly, men også automobile anvendelser. Lav vægt betaler sig også her i relation til brændstofforbruget. Mindre vægt betyder mindre forbrug - og dermed endnu en måde at opnå en større bæredygtighed. Eliminering af smøremidler tilføjer også værdi: vedligeholdelse af udstyr koster trods alt både tid og penge. De faste smøremidler i iglidur materialet betyder ikke kun, at drejeringslejet fungerer uden fedt og olie, de eliminerer også behovet for vedligeholdelse - alt imens det gør drejeringslejet særligt holdbart. En anden fordel er, at PRT-04 micro er en installationsklar del, der kan integreres direkte i en applikation. Dette eliminerer designudgifter og gør-det-selv lejepunkter.

Klar til at installere eller individuelt konfigurerbar: de bedste råd fra PRT eksperter
Siden 2019 har igus tilbudt brugerne PRT-04 drejeringslejeserien, et omfattende og konstant voksende modulsystem udviklet specielt til bevægelser i trange rum. Det består af en række kombinerbare varianter. PRT expert hjælper med at vælge det rigtige leje: Indtastning af nogle få parametre vedrørende installationsplads, belastning, hastighed og miljø gør det muligt for konfiguratoren at finde det rigtige drejeringsleje til kundens individuelle anvendelse og beregne den forventet levetid i samme trin. Levetiden kontrolleres grundigt i igus eget 3.800 m2 testlaboratorium. De indsamlede data er integreret i PRT konfiguratoren, og leverer en pålidelig erklæring om drejeringslejets levetid.