Tilsluttet på få sekunder: lille plug-in energikæde fra igus sparer 80 % monteringstid08-09-2022

Plug-in-princippet for readychain micro speed tillader hurtig tilslutning af energikædesystemer i trange installationsrum

Plug-in energikædesystemet readychain speed fra igus forbinder færdige energikædesystemer på få sekunder og uden brug af værktøj. Dette er med til at reducere både procestider i montage og maskin nedetider og reducerer også planlagt vedligeholdelsesarbejde til et minimum. Det tilslutningsklare energikædesystem sparer herved 80 % installationstid. Med den nye readychain micro-speed er dette nu også muligt til meget små applikationer og i særligt trange installationsrum.

Uanset hvilken branche, land eller virksomhed: hvis et kabel i en maskine er defekt, og fører til maskinsvigt, kan den resulterende nedetid og deraf følgende omkostninger være betydelige. Når alt kommer til alt, koster blot et par minutters nedetid ofte virksomheder flere tusinde kroner. Med den tilslutningsklare readychain speed fra igus kan energikædesystemet i disse tilfælde udskiftes meget nemt og hurtigt, og maskinen kan starte drift igen med det samme. Til meget smalle installationsrum tilbyder igus nu readychain micro-speed modellen.

Kabler kan hurtigt udskiftes ligesom netledningen til en bærbar computer
Med den nye readychain micro-speed udvider igus løsningsporteføljen af hurtige plug-in energikæder. Takket være dets kompakthed, med en bredde og indvendig højde på kun 20 millimeter hver, er systemet særligt velegnet til applikationer, hvor pladsen er trang, som dørlåse i værktøjsmaskiner. Med readychain micro-speed er det ikke nødvendigt at adskille kerner fra terminalerne ved hjælp af værktøj, før du skifter et kabel. Dette skyldes, at stikkene er integreret i energikæden, og kablet er allerede tilsluttet på begge sider. Således er hele samlingen designet til plug-in. Modstykket, et eksternt hus med bøsning, kan flanges til maskinhuset. Hvis en ændring er påkrævet, kan energikæden udskiftes lige så hurtigt som strømledningen til en bærbar computer ved hjælp af plug-in princippet - uden værktøj, uden knowhow, uden teknikere. Enhver medarbejder kan udføre denne opgave uden at skulle bekymre sig om at lave fejl. Markus Hüffel, produktchef for readychain hos igus, påpeger: "Takket være denne fleksibilitet øges reaktionshastigheden i tilfælde af fejl, så nedetider kan reduceres mange gange. Og det er med en lille investering."

Skræddersyet system til individuelle applikationer i bevægelse
Med readychain micro-speed får kunderne en grænsefladeløsning, der er skræddersyet præcist til deres applikation. Den er stort set frit konfigurerbar og kan ligesom den større readychain speed kombineres med kabler fra det brede udvalg af chainflex kabler fra igus - herunder strømkabler, buskabler, Ethernet kabler og fiberoptiske kabler. Kablerne er beskyttet mod mekaniske skader takket være energikæden. "De nødvendige stik, huse og tilslutninger kan planlægges individuelt", understreger Hüffel. "På denne måde får kunden alt fra en enkelt kilde, og hver energikæde bliver et skræddersyet produkt."