Økonomisk etiketteringsrobot vinder 2022 igus ROIBOT Award20-01-2023

En afskrivningsperiode på 16 til 24 måneder og en fejlmargin på nul overbeviser panelet af ekspertdommere i robotikkonkurrencen

Enkle, økonomiske automatiseringsløsninger findes både i et stigende antal små og mellemstore virksomheder og blandt store industrielle aktører. Hvert andet år uddeler igus ROIBOT prisen for de mest kreative applikationer. I år gik den eftertragtede pris til opfinderne af en etiketteringsrobot, udviklerne af et fuldautomatisk containersystem til dyrkning af grøntsager og urter samt designerne af en tapetseringsenhed.

Robotter er i brug over hele verden – i logistik, laboratorier og landbrug. Hvert andet år arbejder eksperter fra industrien og fagpressen sammen med igus GmbH for at hædre de mest økonomiske, kreative og smarte løsninger med ROIBOT prisen. Konkurrencens fokus er på igus Low Cost Automation løsninger som deltarobotter, kartesiske robotter og ledarmsrobotter. Prisens navn siger det hele og afslører det vigtigste beslutningskriterie for dommerpanelet: investeringsafkast. I alt 110 indsendelser fra 20 lande viser de forskellige anvendelsesmuligheder for økonomisk robotik. I den anden årgang af konkurrencen vandt MFG Technik & Service GmbH dommerne med sin "LabelMonkey" etiketteringsrobot og vandt robotkomponenter til en værdi af 5.000 euro. En robolink DP multiakse leddelt robot til 7,700 euro er hjertet i dette system. Dens to trykmoduler sikrer, at logistiketiketter er pålideligt fastgjort på paller. LabelMonkey er en enkel, økonomisk mekanisme for slutbrugeren. Systemet betaler sig selv på kun 16 til 24 måneder, hvilket gør det meget attraktivt for mange logistikfunktioner.

Automatisk høstassistent indtager andenpladsen
De stigende ekstremer i vejrforholdene på grund af klimaændringer kræver stadig større udgifter til ressourcer og personale i landbruget. Så er der afgrødeopbevaring og de lange transportruter. Den østrigske virksomhed Farmionic har derfor sat sig et helt særligt mål: Ingeniørerne udvikler fremtidens køkkenhave. Det er et fuldautomatisk, ressourcebesparende containersystem til dyrkning af grøntsager og urter med 24/7 tilgængelighed, overalt i verden. En robolink DP robot påtager sig alle opgaver, fra plantning til høst, på en syvende akse. Robotsystemet koster 11,200 euro. Det betaler sig selv på 13 til 15 måneder. Den banebrydende opfindelse tog andenpladsen. tapo-fix GmbH & Co. KG, der er baseret i Wolfsburg, tog tredjepladsen. Ved hjælp af en rumlineær robot har producenten af tapetseringsudstyr til hjem og håndværk udviklet en ekstremt overkommelig automatiseringsløsning til påføring af pasta på metal. Anskaffelsesværdien er 6,700 euro. For at frigøre medarbejdere påtager doseringsrobotten sig nu denne opgave. Det fungerer ekstremt præcist og hånd i hånd med personalet, hvilket sparer virksomheden op til 8,000 euro om året.

Få mere at vide om vinderne af ROIBOT prisen 2022 på: