Registrer kabelspænding på et tidligt tidspunkt og mere præcist end nogensinde før med i.Sense CF.D16-03-2023

igus overvågningsmodulet med dets unikke statusdisplay måler afstanden til kablets risikoområde

Vedligeholdelse af stærkt slidte og svært tilgængelige buskabler hurtigere end nogensinde er, hvad i.Sense CF.D, igus overvågningsmodulet, tilbyder - og intet andet i verden kan. Modulet genkender automatisk positionerne for belastede områder i et kabel og viser dem meget præcist i meter. Det nye optiske statusdisplay giver nu brugerne mulighed for at gribe hurtigt ind på en målrettet måde og undgå tidskrævende og dyr fejlfinding.

Mandag morgen på en bilfabrik: En robot svejser karosseridele sammen. Takket være en syvende akse bevæger robotten sig i et stort arbejdsområde, hvor dens data leveres med Ethernetkabler. En tekniker åbner svejserobottens styreskab for at se, om alle Ethernetkabler fungerer korrekt. Men i.Sense CF.D overvågningsmodulets farvede signallamper vises, at transmissionskvaliteten i et kabel er svækket. Tre forskellige typer Ethernetkabel bruges ofte på robotten: et statisk kabel fra styreskabet til den syvende akse energikæde, et chainflex buskabel i energikædesystemet og et chainflex robotkabel til torsionsbevægelse på robotten. Eksterne påvirkninger kan forårsage fejl transmissionskvalitet her. Men kablerne er meget lange og svære at nå mange steder. "I sådanne tilfælde er det ofte tidskrævende og dyrt at søge efter og rette fejl," siger Richard Habering, leder af smart plastics division hos igus, og han ved det af erfaring. "Vi har derfor udviklet en ny funktion til i.Sense CF.D overvågningsmodulet, der hidtil ikke er tilbudt andre steder i verden: et optisk statusdisplay med præcise oplysninger om afstanden til den formodede fejlplacering."

Du skal blot aflæse risikoområdet fra OLED skærmen
i.Sense CF.D måler løbende transmissionsegenskaber og forskellige elektriske parametre over millioner af cyklusser. Systemet registrerer herved ikke kun datatab i realtid, men identificerer også placeringen af kablets belastede område meget præcist. "Disse oplysninger, der vises direkte på modulets OLED skærm, gør det muligt for brugerne at identificere risikoområdet hurtigere og på en mere målrettet måde end nogensinde udskifte kablet for det pågældende segment - og uden yderligere værktøjer eller softwareomkostninger." i.Sense CF.D kan konfigureres lige så hurtigt. Du skal blot installere modulet i styreskabet og tilslutte kablerne, der skal overvåges, og kan starte umiddelbart derefter.

Forudseende vedligeholdelse med i.Cee modulet
Det er lige så nemt at tilføje i.Cee til systemet. Det multifunktionelle modul er kompakt, fylder næsten ikke noget i styreskabet og, som i.Sense CF.D, kan let konfigureres. En mindre indgriben muliggør automatisk kabelovervågning, fejlhåndtering og forudseende vedligeholdelsesplanlægning via et digitalt kontrolsystem. Alle strømførende kabelparametre - som antal slag og løbeydelse i kilometer - kan aggregeres på et instrumentbord. Teknikere har normalt kun to muligheder for servicering af kabler, der udsættes for tung mekanisk belastning. De kan være reaktive og udskifte kabler, når de allerede er defekte, men det betyder normalt unødigt lange, og dyre, nedetider. Eller som en sikkerhedsforanstaltning kan de udskifte kabler med bestemte intervaller og acceptere de højere omkostninger, når kablets levetid ikke er opbrugt. i.Cee ændrer alt det. Hvis definerede grænser overskrides, kan systemet automatisk udløse en alarm eller et nødstop af anlægget. Dette forhindrer enorme følgeskader eller endda totale svigt, hvilket kan koste titusinder af euro i bilproduktion eller kranindustrien, for eksempel. i.CEE-modulet beregner også automatisk det mest økonomiske tidspunkt til vedligeholdelsesoperationer og kabelskift. "Det er derfor ideelt til at reducere både vedligeholdelsesomkostninger og nedetider. Investering i en CF.D modulet betaler sig selv på få måneder med et investeringsafkast på over 500 % om året."