Clip, stop and go: en igus lineær slæde med en ny låsemekanisme, som du kan tage med dig17-03-2023

drylin W clip-on slæden sikrer hurtig montering (direkte på skinnen) og nem håndtering

Den nye igus lineære clip-on slæde er den eneste af sin slags i verden. Den kan monteres direkte på den lineære skinne, fjernes og låses på plads med et spændegreb på få sekunder. Det er en praktisk måde at transportere f.eks. styrepaneler, kamerasystemer, måle- og testenheder og værktøj på.

Med den nye igus clip-on slæde kan du nemt fjerne den lineære slæde fra skinnen, placere den på en anden føring og fastgøre den på et passende sted. Slæden med den nye låsemekanisme, der blev præsenteret som et forsøg i slutningen af 2021, er nu på vej i serieproduktion. "Ideen til at udvikle slæden kom fra vores kunder, som gav os feedback på kabinens interiør. De ønskede at kunne flytte betjeningspanelerne ergonomisk og om nødvendigt fjerne dem og tage dem med sig," siger Michael Hornung, international produktchef for drylin lineær teknologi hos igus GmbH. Derfor blev clip-on slæden med dens enkle monterings- og afmonteringsfunktion udviklet til drylin W lineærføringen. Det samlede udstyr kan fjernes fra føringsskinnen, uanset hvor det befinder sig, med en enkelt bevægelse, tages til en anden kabine og aflåses sikkert. Den første prototype blev hurtigt meget populær, og konstruktiv feedback førte til en forbedring af den. "Kunderne ønskede at kunne låse slæden, så vi har nu integreret spændet i clip-on slæden i serien," siger Michael Hornung.

Tre funktioner i en enkelt slæde
Slædeserien kombinerer nu i alt tre funktioner. Det er den eneste lineære slæde i verden, der nemt kan klipses på en lineær skinne. Brugeren kan montere skinnen fra væg til væg og behøver ikke at planlægge yderligere plads til slæden. Desuden er det en klassisk drylin W lineær slæde med nem justering. Takket være foringer af tribologisk optimeret højtydende plast glider slæden jævnt og roligt på skinnen uden smøring. Snavs og støv kan ikke sætte sig fast, og fugt og vand udgør heller ikke noget problem for slæden. Det nye spændegreb fastholder slæden i position og beskytter den mod vibrationer og utilsigtet justering. Grebet kan varieres efter kundens behov. Ud over kunderne i interiør markedet er mange andre interesserede blevet opmærksomme på den nye lineære slæde - fra værktøjsmaskinsektoren til variabel brug af test- og målesystemer og maskine-til-maskine-værktøjer samt bygge- og kamerateknik.