Enjoyneering: igus driver teknikken fremad med 190 nye fysiske og digitale produkter11-05-2023

"Slip din ingeniørkraft løs med leg" - den nyeste motion plastics teknologi, smøringsfri drift, Low Cost Automation online og bæredygtig

En økonomisk robot, der betjenes via et VR headset. Reservedele identificeres og bestilles på få sekunder ved hjælp af AI på en smartphone. En mobilapp, der straks identificerer potentielle anvendelser for smørefri dele på en gravemaskine. igus lancerer et udvalg af digitale værktøjer i 2023 samt produkter og tjenester, der er nemme at bruge og reducerer omkostningerne. Målet: at give let adgang til det rigtige motion plastics produkt og have det sjovt undervejs, samtidig med at det er CO2 neutralt og uden plastaffald.

Besøgende på Hannover Messe 2023 kan opleve de nye muligheder i en parallel virtuel verden på igus' udstillingsstand i hal 17, hvor de kan bruge VR briller og styre en robotarm i virtual reality. Højdepunktet: Ved siden af dem er der en robot, der kan spejle deres nøjagtige bevægelser. Der er blevet bygget en bro mellem VR og virkeligheden; et indblik i, hvad der vil være muligt i fremtiden i det såkaldte iguverse, igus metaverse.

iguverse gør samarbejdet nemt og sjovt
I dette digitale rum mødes ingeniører, materialeeksperter og projektudviklere og bygger 3D modeller af nye maskiner, systemer og samlinger i skala 1:1. Ingen lange kedelige møder eller dyre rejser, og det reducerer også CO2-emissionerne. Resultatet: Produkterne udvikles hurtigere, bæredygtigt, pålideligt og til lavere omkostninger, og problemer kan udbedres på et tidligt tidspunkt. Den digitale tvilling i iguverse kan også bruges til uddannelse. "Mulighederne ved virtuel virkelighed for maskinteknisk konstruktion er absolut fascinerende. Vi ønsker at være en del af denne teknologi lige fra starten," understreger igus' CEO Frank Blase. "Vi ønsker at udvikle nye løsninger, som selv små virksomheder med begrænsede budgetter nemt kan bruge." For eksempel planlægger igus at åbne iguverse i fremtiden; virksomheder kan så drage fordel af denne platform, som er fuldt administreret af igus, uden udviklingsomkostninger. Også nyt i 2023; en cloudbaseret app kaldet igusGO. Brugeren tager et foto af en maskine, f.eks. en gravemaskine, og kunstig intelligens analyserer, hvor smørefri dele fra igus kan anvendes økonomisk.

Stemmestyringssystem, "superwise" og "kopla" - nye tjenester til Industri 4.0
igus' sortiment af lavprisrobotter, der er beregnet til at fremme automatisering i SMV'er, er også i vækst. En ny, mindre cobot - ReBeL KID - vil være tilgængelig fra maj 2023 til kun 3.999 euro og har valgfri stemmestyring. Online markedspladsen RBTX viser over 350 automatiseringsprojekter, som alle kan kopieres til lignende applikationer. 98 procent af disse komplette løsninger er allerede tilgængelige til priser fra 1.974 til 12.000 euro. Ud over lavprisrobotter udvider igus sortimentet af smart plastics. Der er tale om standarddele som f.eks. energikæder og glidelejer, som er udstyret med sensorer og integreret i IoT netværk. Dette giver SMV'er mulighed for at implementere Industri 4.0 tendenser som f.eks. tilstandsovervågning og forudseende vedligeholdelse. smart plastics kan udvides med en ny tjeneste kaldet "superwise", et digitalt produkt, der er forbundet med igus' field service team. En helt ny tjeneste er den igus administrerede platform "kopla". Dette giver virksomhederne mulighed for at oprette deres egne online ekspertsystemer og beregningsværktøjer. Den er specielt rettet mod mellemstore virksomheder, der opererer internationalt og gerne vil forklare deres produkter online. "Vores egen erfaring med udvikling og brug af online værktøjer ved hjælp af et cloudbaseret modulært princip er nu tilgængelig for andre, hvilket reducerer implementeringstiden betydeligt i forhold til konventionelle softwareløsninger".

igus fortsætter med at ekspandere - på vej mod kunde nummer en million
De sidste par år har budt på mange udfordringer, men igus fortsætter med at vokse. I dag har igus over 188.000 kunder og omkring 5.000 medarbejdere fordelt på 31 lokationer på verdensplan. Den årlige omsætning oversteg 1 milliard euro for første gang i 2022. Nu er det næste mål sat; i 2030 sigter igus mod en million aktive kunder. For at nå dertil fortsætter igus med at investere i udvikling af motion plastics og i hurtig lokal logistik. Målet er at gøre alle bevægelige applikationer i verden vedligeholdelsesfri og langtidsholdbare. Mange onlineværktøjer hjælper ingeniører med at beregne levetiden for igus produkter, hvilket giver en pålidelig og bæredygtig løsning. Blase: "Uanset om en ingeniør har brug for et lillebitte leje eller verdens største energikæde af plast, kan levetiden beregnes online. De nye digitale værktøjer gør motion plastics let tilgængelig for alle."

Al denne nye teknologi betyder ikke, at miljøet er glemt; igus deler en ny løsning til genanvendelse af fabriksenergi
"Slip din ingeniørkraft løs med leg" er grøn. Målet er, at igus fabrikken ved udgangen af 2025 skal være CO2 neutral. Et af de seneste resultater er et nyt igus udviklet system, som bruger det brugte kølevand fra sprøjtestøbemaskinerne til at opvarme fabrikken. "Med dette nye varmesystem vil vi fremover reducere vores gasforbrug til nul," forklarer Blase. Det er ikke kun godt for miljøet, men også for økonomien i en tid med stigende energiomkostninger. Derfor har igus besluttet at gøre denne energiløsning tilgængelig for andre industrivirksomheder under navnet MHRS (Machine Heat Recovery System). Frank fortsætter: "Vi søgte i ugevis efter en løsning, men kunne ikke finde nogen. Så vi byggede vores egen, og vi vil gerne dele den med andre." igus har også i årevis arbejdet på at forbedre plastens miljømæssige balance, og et vigtigt område er genanvendelse. I år har igus udvidet det populære "Chainge" genbrugsprogram. Siden 2019 er alle udtjente energikæder blevet indsamlet og genbrugt af kunderne i bytte for tilgodebeviser. Chainge online platformen dækker nu alle tekniske plastmaterialer, fra polyamid til PEEK. igus:bike, der er fremstillet af genanvendt havaffald (fiskenet), skal efter planen også lanceres kommercielt i august; fra havplast til motion plastics. Frank Blase konkluderer: "Vores vækst skal være forbundet med en bæredygtig udnyttelse af ressourcerne. Kreativiteten og energien hos mine igus kolleger imponerer og motiverer mig. Det faktum, at jeg arbejder sammen med disse mennesker, gør mig ydmyg og spændt på, hvad fremtiden bringer."