Tunge belastninger er intet problem for det nye igutex TX3 fiberviklede materiale23-05-2023

igus lancerer et nyt smørefrit udholdende materiale, som er ideelt til tunge applikationer.

I applikationer med belastninger på mere end 80 MPa kan glidelejer af termoplastiske materialer komme tæt deres på grænser. igus har udvidet det eksisterende sortiment af standard glidelejer med den nye igutex serie af fiberviklede glidelejer. Serien viser sin styrke på tunge områder som f.eks. byggemaskiner og løfteudstyr. Den seneste udvikling i produktfamilien er materialet igutex TX3. Det giver en endnu bedre arbejdsydelse med høje dynamiske kræfter end tidligere igutex lejer.

Med igutex produktfamilien har igus udviklet glidelejer af højstyrke fiberviklet materiale. De anvendes der, hvor der forekommer meget høje belastninger, og hvor sprøjtestøbte glidelejer kan nå deres belastningsgrænser. "Det kan være byggemaskiner, landbrugsindustrien eller anvendelser i containerkraner eller i offshore sektoren," forklarer Uwe Sund, produktchef for tunge lejer hos igus GmbH. Ekstremt stærke filamenter og deres specielle vikleteknologiske struktur sikrer maksimal modstandsdygtighed. Et robust glasfibervæv tjener som ydre skal, mens et tribologisk optimeret indre lag reducerer friktionen på akslen og giver en glat glideflade. "Vores igutex materialer er ideelle i applikationer, der skal kunne absorbere op til 200 MPa," forklarer Sund. Med det nye igutex TX3 har igus nu udviklet et materiale, der giver en endnu længere levetid, især under ekstreme dynamiske belastninger, og hvor der kan forekomme stigende og faldende belastninger, f.eks. i hydrauliske forbindelser på gravemaskiner. igutex TX3 gør det også muligt at anvende ru eller bløde akselmaterialer, f.eks. Cf53. Som alle iglidur glidelejer er igutex TX3 selvsmørende og er fuldstændig tørløbende. Faste smøremidler, som er integreret i det fiberviklede lejes glidelag, muliggør de bedst mulige friktionskoefficienter uden behov for ekstern smøring. Brugerne kan derfor spare omkostninger til olie, fedt og vedligeholdelse. Desuden frigives der ingen smøremidler til miljøet, hvilket giver et bæredygtighedselement.

Den nye testvinder
igutex TX3 blev grundigt testet på indendørs og udendørs testbænke i igus testlaboratorium i Köln. Testene viste, at blandt igutex familien opnåede igutex TX3 glidelejet på en Cf53 hårdforkromet aksel de bedste værdier i den drejende anvendelse med 100 MPa. De nye igutex TX3 fiberviklede glidelejer er på lager og indgår i standard produktsortimentet med indvendige diametre på 20 til 80 millimeter. Skræddersyede produkter med yderligere diametre kan leveres på bestilling.