Ny E4Q energikæde med forlængerribber til sikker føring af store slanger23-05-2023

Et smart adaptersystem sikrer hurtig og nem tilpasning af E4Q energikæden til slangens diameter

For at kunne føre store slanger sikkert har igus nu udviklet et nyt forlængerribbedesign til sin modulære E4Q serie af energikæder. Ved hjælp af et adaptersystem kan kæden tilpasses individuelt til slangens diameter. Den værktøjsfri E4Q åbningsmekanisme sikrer nem installation og fyldning af energiforsyningen.

I 2019 lancerede igus en ny serie af energikæder under navnet E4Q, som allerede har bevist sit værd i applikationer verden over - fra værktøjsmaskiner til lineære robotter. E4Q scorer point med lange fritbærende længder og lange vandringer. Den er særlig populær på grund af sin modularitet. Desuden kan brugeren spare 40 % monteringstid og 10 % vægt i forhold til standard E4.1 serien. "Nogle kunder ønskede ud over kabler at føre store slanger, og derfor har vi nu udviklet E4Q energikæden med forlængerribber i et designforsøg," forklarer Phillip Hagedorn, produktchef for energikæder hos igus GmbH. Forlængerribben kan monteres på energikæden med et adaptersystem. Til indsættelse af slanger, f.eks. som anvendt i træindustrien, satser igus på de gennemprøvede E4Q ribber. De kan åbnes og lukkes uden brug af værktøj og leveres i 15 forskellige bredder. Det giver brugerne en høj grad af variabilitet, når de konfigurerer deres energiforsyning.

Før slanger og kabler sikkert i ét system
"Vi har udviklet to forskellige bredder og højder på adapterne," forklarer Hagedorn. "Det giver kunden mulighed for at tilpasse forlængerribben til slangens diameter." Ved at bruge forlængerribber øges energikædens indvendige plads betydeligt. Ud over slangerne er der også plads til føring af andre kabler på denne måde. Med produktsortimentet af kabelvenlige indvendige separationer kan energikæden nemt opdeles, så kunderne kan anbringe deres kabler og slanger efter ønske. Der kan også spares omkostninger med den nye energikæde med forlængerribber, fordi brugeren i stedet for en stor energikæde blot kan indsætte en mindre kæde med forlængerribber for at få mere indvendig højde.

Få mere at vide om E4Q energikæden med forlængerribber på: