Skift sprog :
Version I, messestand 01. januar 2024
Klageproceduren hos igus® GmbH giver alle potentielt berørte personer mulighed for at gøre opmærksom på menneskerettigheds- eller miljørisici og pligtforsømmelser, der er opstået som følge af de økonomiske aktiviteter hos igus® GmbH inden for sit eget forretningsområde eller inden for en leverandørs forretningsområde langs hele forsyningskæden.
igus® tager kravene i LkSG alvorligt, og vores mål er at identificere potentielle forseelser i forsyningskæden på et tidligt tidspunkt og iværksætte passende foranstaltninger.
igus® opnår dette især ved at sikre, at oplysninger om mulige overtrædelser i forbindelse med LkSG kan rapporteres til os, og at disse konsekvent følges op.
Alle medarbejdere og personer i vores forsyningskæde kan bruge den klageprocedure, der er oprettet af igus®, til at informere igus® om menneskerettigheds- eller miljørisici eller overtrædelser.
Det sikres, at rapporten kan indsendes anonymt og fortroligt. Dette gør det muligt for igus® at genkende risici på et tidligt tidspunkt og i bedste fald at løse dem, før mennesker eller miljø skades.
Der er forskellige interne kanaler til rådighed for indberetning af compliance-overtrædelser (f.eks. indberetning til overordnede eller medarbejderrepræsentanter), og igus' whistleblower-system® er tilgængeligt for både interne og eksterne indberetninger. Dette kan bruges uden begrænsning af alle i vores forsyningskæde.
Overtrædelser af reglerne kan indberettes over hele verden, døgnet rundt, på forskellige sprog og gratis med blot nogle få klik på "" via vores online whistleblower-system (reporting-channel.com).
Når du indsender en rapport, skal fokus være på menneskerettigheds- og miljørisici eller pligtforsømmelser som defineret i den tyske kodeks for god selskabsledelse. § 2, stk. 2 og 3, i LkSG.
De menneskerettighedsrelaterede forbud omfatter især
Miljøforbud omfatter især
Som en del af den indledende vurdering afgør HR, om rapporten er relevant for menneskerettigheds- eller miljørisici eller pligtforsømmelser, og om den indsendte rapport er korrekt. Dette efterfølges af en risikovurdering af mulige konsekvenser, f.eks. ved hjælp af en risikomatrix.
Den person, der foretager indberetningen, får omgående feedback om, at indberetningen er blevet registreret. Desuden sendes midlertidige statusrapporter om hvert behandlingstrin og det endelige resultat til whistleblowere via portalen i et beskyttet miljø.
Hvis relevansen og den indledende mistanke bekræftes, indleder vi en intern undersøgelsesprocedure så hurtigt som muligt for at afklare fakta. Rapporten vil blive undersøgt i detaljer.
Når undersøgelsen er afsluttet, kontrollerer igus®, om der er behov for foranstaltninger for at eliminere, minimere eller forhindre overtrædelsen i fremtiden. Til dette formål analyserer vi det specifikke behov for korrektion og forbedring. En del af denne analyse omfatter også at tage hensyn til forventningerne hos den gruppe mennesker, der er berørt af overtrædelsen. Nødvendige foranstaltninger kan være rent interne foranstaltninger i vores forretningsområde, f.eks. procesjusteringer, nye retningslinjer eller forbedrede uddannelseskoncepter. Men foranstaltninger med og over for tredjeparter kan også være nødvendige. Implementeringen af foranstaltningerne overvåges på passende vis, og deres effektivitet undersøges nøje i detaljer i små procestrin.
Alle rapporter, undersøgelsesaktiviteter og undersøgelsesresultater dokumenteres og arkiveres på bestemte steder. De opbevares i overensstemmelse med de relevante lovkrav og databeskyttelsesperioder. Retten til at se og få adgang til disse dokumenter er strengt reguleret. Derudover informerer vi alle berørte parter om de gennemførte undersøgelser og de personoplysninger, der behandles i denne sammenhæng, hvor det er påkrævet ved lov.
Resultaterne af behandlingen af rapporter tages i betragtning i risikoanalysen. Der udarbejdes og offentliggøres en årlig rapport om antallet og håndteringen af rapporter. Derudover forelægges ad hoc-rapporter for ledelsen.
Vi gennemgår effektiviteten af alle de systemer og processer, der er beskrevet ovenfor i forbindelse med vores klageprocedure, på ad hoc-basis, men mindst en gang om året.
Oplysninger om mulige menneskerettigheds- eller miljørisici eller overtrædelser er af stor værdi for igus® og vores forsyningskæde.
Af denne grund er anonym dialog mulig gennem hele klageproceduren. Fortroligheden af den anonyme udveksling sikres til enhver tid. Der sker ingen logning af IP-adressen. Følgende procedurer er indført til teknisk beskyttelse af whistlebloweren:
Ved at indsende en rapport via igus'® klageprocedure får den person, der indgiver rapporten, ingen negative konsekvenser. Udvekslingens fortrolighed sikres til enhver tid (se punkt 3) og garanteres også internt ved hjælp af passende foranstaltninger.
Hvis du har kommentarer eller forslag til vores klageprocedure, bedes du kontakte vores HR-afdeling på 02203/9639 - 151.