Hullet er ikke affaset korrekt - lejet skrabes af på ydersiden.
En centreringstap bruges til at udvide lejets indvendige diameter, når den er presset ind.
Hullet svarer ikke til H7-tolerancen.
Huset er fremstillet af blødt materiale, som bliver udvidet af lejet, når det presses ind.
Akslen er ikke H-tolerant.
Målingen foretages ikke inden for målelinjerne.
1. Plastbøsninger kræver ingen smøring, hvilket giver et renere miljø. Det vurderes, at der anvendes en milliard gallon industrielle smøremidler årligt i USA, og at omkring 40 % af disse ledes ud i miljøet. Takket være løbende forbedringer i tribologisk-optimeret plastbøsningsteknologi er igus® i stand til at levere alternativer til metalbøsninger som er mere miljøvenlige til en stigende række anvendelser. I modsætning til metal- eller bronzelejer som kræver smøring der sviner, bruger hver eneste iglidur® plastbøsning faste smøremidler, som findes inden i millioner af små rum, og som ikke kan trykkes ud. Det betyder, at bøsningerne ikke kræver olie eller fedt, og at ingen forurenende stoffer derfor udledes til miljøet.
2. Plastbøsninger er ekstremt lette, hvilket hjælper til at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning. Den reducerede vægt fører til lavere masser og deraf følgende lavere energiforbrug.
3. Plastbøsningernes høje kemikaliebestandighed er endnu et positivt miljømæssigt aspekt. Metaller skal ofte belægges med en zinkgalvanisering for at opnå denne effekt, hvilket ikke er miljøvenligt.
4. Det kræver mindre energi at fremstille en plastbøsning end et metalleje. For eksempel kræves der energi fra 15 liter råolie for at producere 1 liter aluminium og energi fra 11 liter råolie til fremstilling af 1 liter af stål. Til sammenligning kræver det kun 1 liter råolie at fremstille 1 liter plast, og vi forventer, at denne værdi til at falde yderligere i takt med den løbende videreudvikling inden for plast baseret på vegetabilsk olie.
1. Ingen forstyrrende smøremidler: selvsmørende lejer indeholder faste smøremidler. De sænker friktionskoefficienterne og er uimodtagelige over for snavs, støv og andre forurenende stoffer.
2. Ingen vedligeholdelse: Plastlejer kan erstatte bronze, metalbelagte og sprøjtestøbte lejer i næsten ethvert anvendelsesområde. Deres bestandighed over for snavs, støv og kemikalier gør plastlejer til en ”montér-og-glem” løsning.
3. Omkostningsbesparelser: Plastbøsninger kan reducere omkostninger med op til 25 %. De har høj slidstyrke, en lav friktionskoefficient og kan erstatte mere kostbare alternativer i en lang række anvendelser.
4. Konsekvent lav friktionskoefficient og slidstyrke: På grund af deres struktur garanterer plastlejer en konsekvent lav friktionskoefficient og slitage i hele deres levetid. Sammenlignet med metalliske kompositlejer hvis glidelag kan blive beskadiget for eksempel af snavs, holder plastlejer ofte længere.
5. Fuldstændig korrosionsbestandighed og høj kemisk resistens: Plastlejer ikke kan ruste og er bestandige over for mange omgivende medier.
1. Grundlæggende polymerer som fastlægger lejets grundlæggende tribologiske, mekaniske, termiske og kemiske egenskaber
2. Fibre og fyldmaterialer som giver lejet en høj mekanisk belastningskapacitet
3. Faste smøremidler som optimerer slitage og friktion betydeligt
Valg af aksel: Forskellige akselmaterialer anbefales til forskellige glidelejer. Hver kombination af aksellejer har forskellige slidresultater.
Belastning: Stigende radial belastning eller overfladetryk øger også sliddet på glidelejerne. Nogle glidelejer er designet til lav belastning, andre til høj belastning.
Hastighed og bevægelsestype: Med stigende hastighed øges sliddet også. Derudover har bevægelsestypen (oscillerende, roterende eller lineær) afgørende indflydelse på slidhastigheden.
Temperatur: inden for visse grænser har temperaturen næppe nogen effekt på lejeslitagen, men den kan også fremskynde sliddet eksponentielt. Plastlejer er velegnede til et bredt temperaturområde afhængigt af materialevalget. Når den respektive maksimale applikationstemperatur overstiges, kan sliddet dog stige betydeligt. For de fleste iglidur® materialer stiger slidhastigheden med stigende temperaturer. Der er dog også undtagelser, der kun når deres minimale slid ved forhøjede temperaturer.
Beskidt miljø: Snavs og støv kan ophobes mellem aksel og leje. Det medfører slid. Selvsmørende plastbøsninger giver en fordel her: De indeholder ikke olie, så snavs og støv klæber ikke til akslen og skader lejet.
Kontakt med kemikalier: Plastglidelejer er fuldstændig korrosionsfrie og modstandsdygtige over for en række kemikalier, men visse kemikalier kan endda ændre et glidelejes strukturelle egenskaber, hvilket reducerer lejets hårdhed og øger sliddet.
Lejeslitage betyder erosion af glidende overflademateriale, dvs. normalt i lejets indre diameter.
Afstanden mellem leje og aksel skyldes aritmetisk tolerancerne for leje og aksel.