Vælg venligst leveringssted

Valget af land/region kan påvirke diverse faktorer som pris, forsendelsesmuligheder og produkttilgængelighed.
Min kontaktperson
igus® ApS

Lysholt Alle 8

DK – 7100 Vejle

+45 86603373
+45 86603273
DK(DA)

iglidur® Ofte Stillede Spørgsmål


Hvordan fastgøres et iglidur® glideleje i et lejehus?

iglidur® glidelejerne er designet således, at de kan trykkes ind i en blok (med en H7 tolerance), som har en nominel størrelse der svarer til lejets udvendige diameter og fastgøres med prespasning. Dette opnås gennem det såkaldte “indtrykningsoverskud”, dvs. at lejets udvendige diameter, afhængigt af den nominelle størrelse, er cirka 0,1 til 0,25 mm større end blokken, før det presses ind. Den indvendige diameter når også først sine endelige mål og tolerancer, når den presses ind.

Hvorfor er der så mange forskellige iglidur® materialer?

Udvalget af iglidur® materialer har udviklet sig i løbet af de sidste næsten tre årtier fra en lang række kundekrav. Udviklingen af et godt glidelejemateriale har ofte noget at gøre med cirklens kvadratur. Hvis der foretages en forbedring i en bestemt retning, sker dette normalt på bekostning af en anden specifikation. – De fleste tekniske anvendelser kan dækkes af de fem standardmaterialer iglidur®, G, J, X, W300 og M250. Men når det kommer til meget specifikke eller krævende applikationer, udnyttelse af de sidste tekniske reserver eller den sidste pris-ydelsesoptimering for høj volumen, bliver de andre iglidur® materialer stadig vigtigere. Desuden er grænserne for brug af ikke-smurte glidelejer flyttet yderligere i det sidste par år på grund af nye iglidur ®materialer.

Hvordan er iglidur® materialer designet?

Ud over de generelle specifikationer har hvert iglidur® lejemateriale en række specielle specifikationer, der gør det usædvanligt velegnet til specifikke applikationer og krav. Yderligere oplysninger om strukturen

Hvordan finder jeg det rette iglidur®-materiale?

Med lidt applikationsdata er det muligt at foretage et foreløbigt valg ved hjælp af iglidur® product finder eller at beregne levetiden med iglidur® levetidsberegner. Det store udvalg af materialer sorteres hurtigt og efterlader kun de egnede materialer.

iglidur® expert fortæller mig, at iglidur® W300 og iglidur® J er de mest holdbare materialer. Hvilken skal jeg vælge?

Både iglidur® J og iglidur® W300 tilhører de mest slidbestandige, alsidige lejer i iglidur® serien. Hvis levetiden er sammenlignelig og tilstrækkelig i begge tilfælde, skal grænseparametrene afgøre valget til anvendelsen: iglidur® J er ideelt til vådområder grundet dets lave fugtoptagelse og gode mediebestandighed og iglidur® W300 tilbyder større temperaturreserver.

Hvorfor kræver iglidur®-glidelejer ikke smøring?

På grund af den specielle struktur af iglidur® materialer, som normalt består af en termoplastisk matrix, fiberforstærkninger og såkaldte faste smøremidler. Matrixens eller basismaterialets gode slitage- og friktionsegenskaber forbedres yderligere af de faste smøremidler. Under drift er der altid nok partikler af fast smøremiddel på lejets overflade. Yderligere smøring med fedt eller olie udefra er normalt ikke påkrævet eller ikke nyttigt. Video om spørgsmålet

Når jeg måler iglidur® glidelejer, er de betydeligt større end angivet i kataloget. Hvad skyldes det?

iglidur® glidelejer er prespasningslejer til huse med standard H7 hul. Denne prespasning af lejerne fastgør lejerne på plads i huset, og glidelejernes endelige indvendige diameter nås først, når lejet er monteret. Lejestørrelsen kontrolleres, når lejet er monteret i et hul med de mindste specificerede dimensioner. Hvis lejerne måles, før de presses, er den ydre diameter og den indvendige diameter større, end når lejerne er monteret, idet forskellen er den såkaldte interferens.
På trods af omhyggelig produktion og montering af lejer, kan der opstå forskelle og spørgsmål omkring de anbefalede installationsdimensioner og tolerancer. Mulige årsager til dette er som følger:
Glidelejes tværsnit med måleplaner Placeringen af målelærerne

Hullet er ikke affaset korrekt - lejet skrabes af på ydersiden.

En centreringstap bruges til at udvide lejets indvendige diameter, når den er presset ind.

Hullet svarer ikke til H7-tolerancen.

Huset er fremstillet af blødt materiale, som bliver udvidet af lejet, når det presses ind.

Akslen er ikke H-tolerant.

Målingen foretages ikke inden for målelinjerne.

Måling med hullære af iglidur® glidelejer

Jeg skal kun bruge nogle få glidelejer. Så prisen er ikke afgørende for mig. Hvilket iglidur® leje er det bedste?

Desværre er der ikke noget, der hedder "det bedste iglidur® glideleje". Lejet med den højeste pris er ikke altid det der holder længst i alle applikationer. Men det bedste iglidur® glideleje til din applikation findes.
Det er vigtigt altid at vælge dit leje i forhold til den applikation, hvor det skal bruges. Jo mere der er kendt om applikationen, jo mere præcist er det muligt at vælge det leje, der giver mest mening i tekniske og økonomiske termer. Til dette formål er vores iglidur® produktfinder og vores iglidur® levetidsberegner tilgængelige online. Hvis du ikke har mulighed for eller tid til at bruge disse værktøjer, skal du blot give os dine applikationsdata, så klarer vi resten.

Kan farven på iglidur® lejet vælges frit?

Desværre nej, farven bestemmes normalt af den respektive materialesammensætning, eller der er ofte kun individuelle farvestoffer, der er egnede til et materiale og samtidig ikke påvirker de tribologiske specifikationer negativt. Slitageadfærd afhænger af materialets sammensætning (farvestoffet er en del af det), og tilsætning af et nyt farvestof øger ofte slitagen flere gange. Hvert iglidur® materiale har sin egen særlige farve, selvom nogle materialer ser næsten identiske ud.

Hvordan installeres et iglidur® glideleje?

iglidur® glidelejer er press-fit lejer. Den indre diameter justeres først automatisk når lejet er blevet press-fitted i H7 bøsningen med den angivne tolerance. Press-fit dimensionen kan være overstige op til 2 % af den indre diameter. Dette sikrer sikker press-fit montering af lejerne. Aksiale eller radiale bevægelser i huset undgås pålideligt.
Hullet i huset skal laves med den anbefalede tolerance (H7) for alle lejer og være glat, fladt og affaset. Press-fit af lejet skal ske med en flad presse. Brug af centrerings- eller kalibreringsstifter kan medføre beskadigelse af lejerne og føre til større spil.
Press-fit procedure for et glideleje Prespasning af et iglidur® glideleje

Hvad er anbefalingen vedrørende limning af iglidur® glidelejer?

I standardtilfælde har vi meget gode erfaringer med superlim (f.eks. Loctite 401). Materialer, der er vanskelige at binde, som iglidur® J, 2 komponentsystemer (f.eks. giver Loctite 406 + Primer 770), betydeligt bedre resultater. Til applikationer med forhøjede temperaturer har vi god erfaring med epoxyharpikssystemer (f.eks. Hysol).
Derudover er det vigtigt, uanset hvilken superlim der bruges, at emnerne rengøres grundigt og er fri for fedt. Dette kan f.eks. gøres med professionelle rengøringsmidler, men også med enkle hurtigtvirkende fedtfjernere. Ruhed af kontaktfladerne forbedrer også vedhæftningen. Generelt bør limning kun bruges som en supplerende foranstaltning og bør ikke helt erstatte press-fit monteringen.

Hvorfor er iglidur® polymere lejer miljøvenlige?

1.1 igus®'s iglidur® N54 plastbøsninger er fremstillet af 54 procent rå, genbrugelige materialer.
Som frøen Kermit ville sige, “det er ikke nemt at være grøn." Og selvom Kermit kun er en Muppet, så har han en pointe – nu om dage arbejder virksomheder hårdt på at reducere deres miljøpåvirkning. Det at opnå en miljøvenlig drift er dog ikke noget der sker fra den ene dag til den anden. Det er sædvanligvis en kulmination af ændringer der sker over tid på en række forskellige områder. Så hvilken mindre ændring kan du som udviklingsingeniør fortage for at hjælpe denne sag? Selvom det måske lyder ubetydeligt, så kan brugen af plastbøsninger i tør drift reducere de negative miljøpåvirkninger betydeligt.
Her er fire gode grunde til at anvende miljøvenlige plastbøsninger:

1. Plastbøsninger kræver ingen smøring, hvilket giver et renere miljø. Det vurderes, at der anvendes en milliard gallon industrielle smøremidler årligt i USA, og at omkring 40 % af disse ledes ud i miljøet. Takket være løbende forbedringer i tribologisk-optimeret plastbøsningsteknologi er igus® i stand til at levere alternativer til metalbøsninger som er mere miljøvenlige til en stigende række anvendelser. I modsætning til metal- eller bronzelejer som kræver smøring der sviner, bruger hver eneste iglidur® plastbøsning faste smøremidler, som findes inden i millioner af små rum, og som ikke kan trykkes ud. Det betyder, at bøsningerne ikke kræver olie eller fedt, og at ingen forurenende stoffer derfor udledes til miljøet.

2. Plastbøsninger er ekstremt lette, hvilket hjælper til at reducere brændstofforbrug og CO2-udledning. Den reducerede vægt fører til lavere masser og deraf følgende lavere energiforbrug.

3. Plastbøsningernes høje kemikaliebestandighed er endnu et positivt miljømæssigt aspekt. Metaller skal ofte belægges med en zinkgalvanisering for at opnå denne effekt, hvilket ikke er miljøvenligt.

4. Det kræver mindre energi at fremstille en plastbøsning end et metalleje. For eksempel kræves der energi fra 15 liter råolie for at producere 1 liter aluminium og energi fra 11 liter råolie til fremstilling af 1 liter af stål. Til sammenligning kræver det kun 1 liter råolie at fremstille 1 liter plast, og vi forventer, at denne værdi til at falde yderligere i takt med den løbende videreudvikling inden for plast baseret på vegetabilsk olie.

Desto tungere et materiale er, desto mere energi kræves for at holde det i bevægelse.

Hvilken indflydelse har iglidur® polymere lejer på valget af aksel?

1. Omkostningsfaktorer
Udvalget af iglidur® plastlejer
Omkostningsreducering er en vigtig faktor for de fleste virksomheder. Muligheden for at anvende billige akselmaterialer afhænger af hvilke lejer man vælger.

For eksempel kræver kuglelejer meget hårde (60HRC eller derover) og glatte aksler. Bronzelejer har det på samme måde: de anvendte aksler skal være hårdere end det bronzemateriale som anvendes. På grund af disse krav er akseludvalget begrænset. Et billigere akselmateriale er muligvis ikke egnet til anvendelsen.
Plastbøsninger tilbyder flere valgmuligheder, fordi de kan køre på mange forskellige aksler. igus® iglidur® glidelejerne fås i en lang række forskellige materialer:
Du kan derfor kombinere den billigste aksel med det iglidur® lejemateriale, som er mest egnet til anvendelsen og/eller den krævede levetid. Lejer og aksler skal kun holde lige så længe som selve maskinen/enhedens levetid. - Hvorfor vælge en dyr aksel og/eller et dyrt leje, som holder længere end maskinen?
2. Aspekter af slitage
Erosionsskade som skyldes, at akslen er for glat.
Bortset fra omkostningsfaktorer er der en række andre ting, som der skal tages højde for, når der designes aksler i et lejesystem. Mange ting kan påvirke ydelsen af lejerne, hvis der ikke tages højde for dem. Hvis akslen er for ru, kan slitage blive et problem. En meget ru aksel fungerer som en fil og fjerne små dele fra lejets overflade under bevægelsen. Ved for glat aksel kan en midlertidig forøgelse af friktion forekomme, hvis overfladerne af akslen og lejet klæber sammen. Når der er en stor forskel mellem statisk og dynamisk friktion samtidig med adhæsion mellem overflader, kan ”stick-slip” - kendetegnet ved høj pibende støj - blive et problem.

En anden vigtig overvejelse er, hvordan hårde og bløde partikler kan beskadige lejer og aksler. Hvis partikler kommer ind mellem et leje og den modsvarende overflade, kan begge blive slidt mere. Snavs, støv og papirfibre er blot nogle af de elementer, som kan forårsage problemer. Lejer som er selvsmørende takket væres deres indbyggede faste smøremidler holder længere under snavsede forhold, fordi der hverken er fedt eller olie i lejet. Det betyder, at partikler af snavs hverken suges ind eller sidder fast på akslen og lejet (som man fx kan se på en velsmurt cykelkæde). - Dette gør det muligt at anvende billigere aksler, selv ved anvendelse i snavsede miljøer. Der er adskillige akselmaterialer på markedet, og hver af dem reagerer forskelligt på slitage af lejet. Disse omfatter blandt andet aluminium, indsatshærdet stål, rustfrit stål og forkromet stål. I sidste ende afgør anvendelsesbetingelserne og kravene til levetiden, hvilken aksel som skal anvendes. Når man vælger et egnet iglidur® glideleje, kan enhver standard akseltype grundlæggende anvendes.
Slitagetest med aluminiumaksler
Hårdforkromede aksler er for eksempel meget hårde, men også glatte. Slitagen på iglidur® plastglidelejer er i gennemsnit mindre med denne type aksel end ved andre akseltyper. I enkelte tilfælde kan der opstå en “stick-slip”-effekt grundet lav overfladeruhed. Forskellige typer rustfrit stål foretrækkes til anvendelse i våde områder og ved forarbejdning af levnedsmidler, mens hårdcoated aluminium er egnet til anvendelser med noget mindre belastning og en behov for lav vægt. Den bedste friktionskoefficienter opnås her sammen med iglidur® J.


Hvordan udføres en måling med måleur?

1.1 igus® sikrer blandt andet gennem en måling, som også kaldes en "go/no go test", at vores lejer overholder specifikationen og fungerer korrekt efter montagen.

Først presses lejerne ind i en testblok. Her skal man være forsigtig, så lejerne monteres uden at de beskadiges. For at sikre dette anbefaler vi en affasning ved indsatsens – ideelt på 25-30 grader. Desuden anbefales det at trykke med en lige dorn, når lejerne presses ind. Dette er den mest effektive installationsmetode. Det er ekstremt vigtigt for at sikre, at lejet ikke beskadiges. Hvis man for eksempel anvender en hammer, risikerer man, at montagen af lejet bliver ujævn.

1.2 igus® anbefaler brug af en presse til prespasningen af et glideleje under montagen.

Montagen af lejet efterfølges af den faktiske måling med hullære. Specifikt betyder ”go” at stiften falder gennem lejet vha. sin egen vægt, mens et “no-go” opstår, når stiften ikke falder gennem lejet eller “sidder fast”. Normalt anvendes måleinstrumenter med trin på 0,01 mm, så det kan fastlægges meget præcist fra hvilken størrelse hvert måleinstrument hænger.

En test med hullære er kvalitetskontrollen med den højest mulige nøjagtighed, idet stiften fungerer som en aksel under faktisk anvendelse og viser lejets smalleste diameter. Det er normalt dette aspekt som er afgørende for anvendelsen. Målinger med hullære er særligt velegnede til plastlejer, idet der ikke tages højde for irrelevante ”ujævnheder” i lejet grundet sprøjtestøbningen. En ideel glideoverflade udvikles senere under drift, under indkøringsperioden, når ujævnheder i lejet og akslen udjævnes.
Mens der er andre test, der kan bruges til kvalitetskontrollere et leje, kan der opstå unøjagtigheder ved anvendelsen af ​​disse metoder til plast lejer. Især bør anvendelse af en skydelære undgås. Skydelærer er generelt, afhængig af graden af præcision, kun egnede til meget hurtige kvalitetskontroller. Målingen kan blive fejlagtig, afhængigt af hvor hårdt der trykkes på skydelæren mod målepunktet. Af denne årsag er en måling med hullære meget mere pålidelig.

Afhængigt af tilgængelighed kan den beskrevne test også foregå direkte på den seriefremstillede komponent (og ikke i en specielt fremstillet testblok).


Hvad er det der er så specielt ved et selvsmørende polymer glideleje?

Et homogent struktureret glideleje med forudsigelige egenskaber fremstillet af en high-performance plast.
Nogle ingeniører tøver med at anvende plastlejer i deres designs. Måske har de sat deres lid til metal- og bronzelejer i årevis, eller de tror simpelthen ikke at plast kan håndtere de krævende anvendelser eller miljøer Plastlejer kan dog tåle ekstreme temperaturer, tunge belastninger og høje hastigheder. Men det er vigtigt at forstå både fordele og ulemper ved de foreliggende muligheder. Selvsmørende polymerlejer indeholder faste smøremidler, som er indlejret i bittesmå partikler i det homogene materiale Under drift reducer disse faste smøremidler friktionskoefficienten. De kan ikke vaskes af som fedt eller olie og på grund af den homogene struktur, er de fordelt jævnt over hele lejets vægtykkelse. Til forskel fra en lagdelt struktur er hele lejets vægtykkelse tilgængelig som slidzone med næsten identiske glideegenskaber.
De fleste iglidur® materialer indeholder desuden forstærkningsmaterialer, der øger deres trykstyrke. Det hjælper til at modstå høje kræfter og kantbelastninger.
Grundet denne struktur kan iglidur® glidelejer anvendes med en lange række forskellige aksler – afhængigt af belastningen endda på såkaldte bløde aksler. En omkostningsoptimeret kombination kan derfor altid findes.
iglidur® lejer fremstillet af high-performance plast skal derfor ikke sammenlignes med lejer fremstillet af standard typer plastic. Man kan beregne levetiden præcist for iglidur® plastlejer ud fra de specifikke anvendelsesparametre. igus® tilbyder jer et ekspertsystem – en særlig database hvor belastning rotationshastighed, temperatur samt andre anvendelsesparametre kan indtastes. Baseret på testdata fastlægger systemet et egnet plastleje og dets vurderede levetid.
Kompositlejer består af forskellige lag. Det bløde glidelag kan nemt blive beskadiget af fremmedlegemer eller forkert håndtering.
iglidur® plastbøsninger udgør skridtet fra en simpel plastbøsning til en afprøvet, sammenlignet og tilgængelig maskinkomponent. De afgørende fordele kombineret:

1. Ingen forstyrrende smøremidler: selvsmørende lejer indeholder faste smøremidler. De sænker friktionskoefficienterne og er uimodtagelige over for snavs, støv og andre forurenende stoffer.

2. Ingen vedligeholdelse: Plastlejer kan erstatte bronze, metalbelagte og sprøjtestøbte lejer i næsten ethvert anvendelsesområde. Deres bestandighed over for snavs, støv og kemikalier gør plastlejer til en ”montér-og-glem” løsning.

3. Omkostningsbesparelser: Plastbøsninger kan reducere omkostninger med op til 25 %. De har høj slidstyrke, en lav friktionskoefficient og kan erstatte mere kostbare alternativer i en lang række anvendelser.

4. Konsekvent lav friktionskoefficient og slidstyrke: På grund af deres struktur garanterer plastlejer en konsekvent lav friktionskoefficient og slitage i hele deres levetid. Sammenlignet med metalliske kompositlejer hvis glidelag kan blive beskadiget for eksempel af snavs, holder plastlejer ofte længere.

5. Fuldstændig korrosionsbestandighed og høj kemisk resistens: Plastlejer ikke kan ruste og er bestandige over for mange omgivende medier.


Hvad er den tekniske kernekompetence hos igus® omkring polymere lejer?

Hvert år udvikler ingeniører hos igus® over 100 nye materialesammensætninger
I årenes løb har igus®’s materialeudviklere udviklet hundredvis af materialeforbindelser, hvoraf næsten 40 er blevet optaget i kataloget med polymerglidelejer. I princippet er opsætningen næsten den samme:

1. Grundlæggende polymerer som fastlægger lejets grundlæggende tribologiske, mekaniske, termiske og kemiske egenskaber

2. Fibre og fyldmaterialer som giver lejet en høj mekanisk belastningskapacitet

3. Faste smøremidler som optimerer slitage og friktion betydeligt

igus® udvikler løbende nye polymerblandinger til ethvert anvendelsesscenarie og gennemfører mere end 10.000 tests i sit laboratorium hvert år. I modsætning til de fleste andre lejeproducenter fokuserer igus® udelukkende på high-performance plast, og er derfor i stand til at forarbejde dem til glidelejer gennem sprøjtestøbning. Disse polymerglidelejer anvendes i en lang række forskellige brancher, blandt andet: Landbrug, medicin, bilindustrien, emballage, luftfart, sportsudstyr, maskinteknik, osv. Desuden samler igus® sine testresultater i en omfattende database. Efter at hver polymerblanding er blevet testet, tilføjes resultaterne til datapoolen for et unikt program til levetidsberegning: Ekspertsystemet giver jer mulighed for at indtaste jeres programs maksimale belastninger, hastigheder, temperaturer og aksel- og blokmaterialer for at beregne det bedste plastleje og dets forventede levetid.

Hvilke faktorer påvirker slitagen for et glideleje?


1: Slidtest under oscillerende bevægelse af et iglidur® plastglideleje fra igus®.

Påvirkende faktorer:

Valg af aksel: Forskellige akselmaterialer anbefales til forskellige glidelejer. Hver kombination af aksellejer har forskellige slidresultater.

Belastning: Stigende radial belastning eller overfladetryk øger også sliddet på glidelejerne. Nogle glidelejer er designet til lav belastning, andre til høj belastning.

Hastighed og bevægelsestype: Med stigende hastighed øges sliddet også. Derudover har bevægelsestypen (oscillerende, roterende eller lineær) afgørende indflydelse på slidhastigheden.

Temperatur: inden for visse grænser har temperaturen næppe nogen effekt på lejeslitagen, men den kan også fremskynde sliddet eksponentielt. Plastlejer er velegnede til et bredt temperaturområde afhængigt af materialevalget. Når den respektive maksimale applikationstemperatur overstiges, kan sliddet dog stige betydeligt. For de fleste iglidur® materialer stiger slidhastigheden med stigende temperaturer. Der er dog også undtagelser, der kun når deres minimale slid ved forhøjede temperaturer.

Beskidt miljø: Snavs og støv kan ophobes mellem aksel og leje. Det medfører slid. Selvsmørende plastbøsninger giver en fordel her: De indeholder ikke olie, så snavs og støv klæber ikke til akslen og skader lejet.

Kontakt med kemikalier: Plastglidelejer er fuldstændig korrosionsfrie og modstandsdygtige over for en række kemikalier, men visse kemikalier kan endda ændre et glidelejes strukturelle egenskaber, hvilket reducerer lejets hårdhed og øger sliddet.


2: Slidtest med forskellige akseltyper.

Gældende for alle disse punkter er: Jo bedre jeg kender min applikation og de nævnte parametre, jo mere specifikt kan et iglidur® materialevalg og en levetidsberegning være. At vælge det rigtige materiale er afgørende for levetiden.
 

Hvordan påvirkes lejespillet af slitagen?

Lejeslitage betyder erosion af glidende overflademateriale, dvs. normalt i lejets indre diameter.

Afstanden mellem leje og aksel skyldes aritmetisk tolerancerne for leje og aksel.


Det reelle startspil ved idriftsættelse er forskellen mellem lejets målte faktiske indvendige diameter og den målte faktiske ydre diameter af akslen. Et slid på lejets indre diameter fører til en stigning i diameteren og dermed til en udvidelse af afstanden.
Da iglidur® glidelejer ikke har nogen lagdelt struktur, og hele vægtykkelsen dermed fungerer som en slidzone, er der ikke angivet nogen slidgrænse for lejet. Slidgrænsen bestemmes i stedet af den maksimale afstand, der er tilladt i en applikation. Dette kan være meget forskelligt afhængigt af applikationen og brugeranmodningen. Præcisionsstyreventiler tillader kun et par hundrededele slid (og dermed spilforøgelse). I landbrugsapplikationer med akseldiametre større end 50 mm er et spil på betydeligt mere end en millimeter ofte ikke kritisk.

Hvornår anvendes et xiros® polymer-kugleleje i stedet for et iglidur® polymer-glideleje?

Generelt kan man sige, at xiros® polymerkuglelejer er at foretrække frem for iglidur® glidelejer, hvor roterende bevægelser med hastigheder over 1,5 meter/sekund kan forekomme kontinuerligt med lave belastninger. Den betydeligt lavere friktionskoefficient for polymerkuglelejerne sammenlignet med glidelejer sikrer mindre varmegenerering og lavere slitage.

Afgørende er frem for alt kuglelejets indre diameter. Jo mindre den indre diameter er, desto færre omdrejninger skal lejet lave pr. minut, hvilket igen har en positiv effekt på varmegenerering og spredning. Når kuglelejets diameter øges, øges den maksimale belastningskapacitet, mens den maksimalt mulige hastighed falder. Til applikationer med højere belastningskapacitet er vores dobbeltrækkede polymerkuglelejer ideelle. Til applikationer, der involverer snavs og slibende materialer, tilbyder vi xiros® kuglelejer med et dobbelt skjold."

Hvad menes med stick-slip-effekt?

Stick-slip effekten eller klæbende glideeffekt er tilbageførsel af faste legemer, der bevæger sig mod hinanden. Dette fænomen opstår, når et legeme bevæges, hvis statiske friktion er markant større end glidefriktionen.

Forestil dig en tung karton, som du vil skubbe over et glat gulv. Kartonen er tung, hvorfor vi er nødt til at bruge stor kraft til at overvinde den statiske friktion - det vil sige at flytte kartonens modstand. Kartonen glider. På grund af den glatte overflade og den resulterende lave glidefriktion glider kartonen hurtigere. Kartonens hurtige glidende bevægelse giver os dog mulighed for at overføre mindre kraft til kartonen. Endelig er den kraft, der virker på kartonen, ikke længere tilstrækkelig til at overvinde dens statiske friktion. Kartonen går i stå, hvilket kræver, at vi igen bruger meget kraft på at overvinde den, og processen gentager sig. Adhærens - frigivelse - glidning - bremsning - adhærens - frigivelse ... i virkeligheden er denne effekt meget hurtigere og manifesterer sig i en stammen. .

Dette fænomen kan ses på en lang række områder. Vinduesviskere stammer over forruden på en bil. Når du skriver på tavlen, knirker kridt, hvis du holder det i den forkerte vinkel. Dørhængsler knirker. Og strengeinstrumenter som violinen eller celloen ville ikke fungere, fordi deres lyde opstår af vibrationer forårsaget af stick-slip effekt og vibrationer mellem strengene og buernes akkorder. .

For tribologisk optimerede materialer er denne effekt imidlertid uønsket. De forårsagede vibrationer overføres til den overordnede struktur og forårsager lyde, som ofte opfattes som irriterende knirkende eller knirkende. Den ønskede glidebevægelse bliver en uregelmæssig stammen og øger slid på lejerne. Disse virkninger kan modvirkes ved at minimere forskellen mellem glidende og statisk friktion, ved at anvende vibrationsdæmpende materialer, ved at forbedre stivheden af den overordnede struktur (se forudbelastede lejer) eller ved at adskille de involverede friktionspartnere (f.eks. ved smøring).
1. Kraft > statisk friktion
Kraften (pil 1) overvinder den statiske friktion (pil 2). Kassen begynder at bevæge sig.
 
2. Kraft = statisk friktion
Statisk friktion bliver til dynamisk friktion (pil 2), og kassen glider hurtigt.
 
3. Kraft < dynamisk friktion
Kraften (pil 1) er ikke tilstrækkelig til at overvinde den dynamiske friktion (pil 2).

Lever iglidur®-glidelejer op til RoHS, og hvad betyder ROHS egentlig?

Nøgleordet "RoHS" er baseret på EU's direktiv 2002/95/EU ("RoHS 1"), som den 3. januar 2013 blev erstattet af EU's direktiv 2011/65/EU ("RoHS 2").
Direktivet regulerer begrænsningen af uønskede ingredienser i elektrisk og elektronisk udstyr, der markedsføres i EU. RoHS står for "Begrænsning af (brugen af visse) farlige stoffer".
Da mange materialer og produkter teknisk set ikke kan elimineres fuldstændigt, er der defineret konkrete grænser. Berørt er de stoffer, der almindeligvis anvendes i elektronik, som bly, kviksølv, cadmium, hexavalent chrom, polybromerede biphenyler (PBB) og diphenylethere (PBDE). Anvendelseseksempler omfatter brugen af bly under lodning eller som en del af kompositmetallejer og brugen af PBB som flammehæmmer. Disse stoffer forekommer også i adskillige metalliske legeringer. Som du kan se ved at se på stofferne og også fra disse anvendelseseksempler, spiller disse stoffer ingen rolle i termoplastiske forbindelser som vores iglidur® materialer. Ingredienserne i vores iglidur® materialer opfylder herved kravene i direktiv 2011/65/EU (RoHS 2). Vi sender gerne tilsvarende detaljeret dokumentation efter anmodning.

Er iglidur® glidelejer modstandsdygtige over for kemikalier?

Kontakt med kemikalier er ofte en specielt vanskelig udfordring for glidelejer. Eksempelvis benytter fødevareindustrien desinfektionsmidler eller rengøringsmidler, eller lejerne kommer i kontakt med kølevæske. iglidur® materialer er testet for modstandsdygtighed over for en lang række kemikalier. Så de kan anvendes i applikationer, hvor de kommer i kontakt med desinfektionsmidler, rengøringsmidler eller andre kemikalier. iglidur® materialer fra "H serien" (iglidur® H1, H370 osv.) og iglidur® X anses for at være særligt modstandsdygtige over for kemikalier.

Hvad er glidelejer?

I maskinteknik forstås udtrykket glideleje som komponenter, der afkobler overflader, der bevæger sig i forhold til hinanden. På denne måde beskyttes disse overflader mod slitagerelaterede skader, og friktionskoefficienten og dermed den energi, der kræves til bevægelse samt generering af varme, reduceres.

Hvornår bruger du glidelejer?

Glidelejer anvendes overalt, hvor friktion og slid på overflader, der udsættes for bevægelse, skal reduceres. Anvendelsesområderne spænder fra lejer på broer, der udvides under påvirkning af temperatur og de bevægelige elementer i en kontorstol, til glidelejer i nålehovedstørrelse i elektriske tandbørster. 
Generelt er glidelejer særligt velegnede til applikationer, hvor kombinationen af belastning henholdsvis overfladetryk og bevægelsesintensitet ikke er for høj. Vi taler om den såkaldte PV værdi, som er produktet af overfladetryk i N/mm² og hastigheden i m/s. Den maksimalt tilladte PV værdi er specificeret af producenten for de fleste glidelejer. Hvis dette overskrides af anvendelsesbetingelserne, er glidelejet uegnet til dem. I dette tilfælde skal enten yderligere køling eller anvendelse af et kugleleje overvejes. Men med tilstrækkelig køling eller reduktion af friktion gennem smøring kan glidelejer også bruges i tilfælde af meget høje PV værdier.

Hvordan fungerer et glideleje?

Glidelejer afkobler bevægelige dele fra hinanden for at beskytte deres overflader mod slid og reducere friktion mellem dem. Som et resultat af den lavere friktionskoefficient kan den kraft, der kræves til bevægelsen og dermed energien, reduceres.

Hvad er bedst, glide- eller kugleleje?

Glide- og kuglelejer er hver baseret på forskellige driftsprincipper og har derfor forskellige specifikationer. Disse specifikationer gør dem bedre eller dårligere egnet til forskellige applikationer. Glidelejer er komponenter i ét stykke, der består af et eller flere materialer og er beregnet til at reducere friktion enten gennem integrerede faste smøremidler eller yderligere smøring. De er særligt velegnede til applikationer, hvor der kræves en økonomisk og pladsbesparende løsning, og hvor kombinationen af belastning og hastighed ikke er for høj. Kuglelejer består af ringe, mellem hvilke flere kugler eller ruller er monteret. Disse roterer rundt om kuglelejets indre ring og gør det således muligt for de tilstødende komponenter at bevæge sig i forhold til hinanden. Fordelen ved kuglelejer er præcision, da de kan designes stort set uden spil, samt deres særligt lave rullemodstand. I lighed med glidefriktionskoefficienten for glidelejerne hjælper dette med at gøre applikationerne meget glatte. Glidelejer kræver dog også betydeligt mere installationsplads til dette. De er tungere, ofte dyrere og skal beskyttes specielt mod snavsindtrængning og tab af smøremiddel."