Vælg venligst leveringssted

Valget af land/region kan påvirke diverse faktorer som pris, forsendelsesmuligheder og produkttilgængelighed.
Min kontaktperson
igus® ApS

Lysholt Alle 8

DK – 7100 Vejle

+45 86603373
+45 86603273
DK(DA)

iglidur akselmaterialer


Drejende testrig for test af drejeslitagerate ved lave belastninger Drejende testrig for test af drejeslitagerate ved lave belastninger
Slitage ved aksel Cf53 Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved aksel Cf53, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Slitage ved aksel V2A Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved aksel V2A, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm

Akselmaterialer

Akslen er, bortset fra selve glidelejet, det vigtigste parameter i et lejesystem. Den er i direkte kontakt med lejet, og som lejet, er den påvirket af den relative bevægelse. Akslen vil under alle omstændigheder blive slidt. Moderne lejesystemer er dog designet så slitage på aksel er så lille at den ikke kan registreres med traditionelle målemetoder. Aksler kan skelnes og klassificeres i henhold til deres hårdhed og i henhold til overfladefinish.
 
Friktionskoefficient
 
 
Akslens hårdhed spiller også en vigtig rolle. Når akslen er mindre hård, slides akslen glat under tilkørselsfasen. Slidpunkter slides af og overfladen gendannes. For visse materialer, har denne effekt en positiv indflydelse, og slidstyrken på polymerlejer øges.
 
I de følgende diagrammer sammenlignes de vigtigste akselmaterialer og de iglidur materialer der er bedst egnet. For nemmere sammenligning, er skaleringen af slidakser den samme i alle grafer.
 
De lave slitageresultater for systemer med hårdtforkromede aksler er specielt imponerende. Denne meget hårde, men også glatte, aksel leverer fremragende resultater for slitageadfærd med mange lejekombinationer. Slitage på mange iglidur glidelejer er lavere på denne aksel end noget andet akselmateriale der er testet. Det skal dog observeres, at på grund af den lave overfladeruhed, er faren for stick-slip på hårdtforkromede aksler specielt høj.
Slitage ved aksel V2A Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved aksel V2A, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Slitage ved hårdtforkromet aksel Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved aksel, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Slitage ved automatstålsaksel Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved automatstålsaksel, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Slitage ved aksel St37 Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved aksel St37, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Slitage ved hårdtforkromet aluminiumsaksel Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved hårdtforkromet aluminiumsaksel, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm
Slitage ved aksel X90 Y= Slitage [μm/km]
 
 
Slitage ved aksel X90, p = 0,75 MPa, v = 0,50 m/s Ra = 0,20 μm