Vælg venligst leveringssted

Valget af land/region kan påvirke diverse faktorer som pris, forsendelsesmuligheder og produkttilgængelighed.
Min kontaktperson
igus® ApS

Lysholt Alle 8

DK – 7100 Vejle

+45 86603373
+45 86603273
DK(DA)
Hurtig prototyping
med plasttandhjul

3D printede plasttandhjul til ladesystem for elbiler


Profil

  • Hvad var behovet: Plasttandhjul til prototyper
  • Produktionsproces: igus 3D printservice
  • Krav: Slidstyrke, robusthed, hurtig levering
  • Materiale: iglidur i6
  • Branche: Automobilindustrien
  • Succes fra samarbejdet: Tidsbesparelser takket være enkel online konfiguration og hurtig levering, eliminering af værktøjsomkostninger, forskellige muligheder
Easelink, der har base i Graz, Østrig, har udviklet "matrix charging" system, der består af to komponenter. En opladningsplade, der er tilsluttet lysnettet, er installeret på parkeringspladsen. En konnektor under den elektriske bil føres ned når bilen parkeres over pladen. Opladningsprocessen starter automatisk, så føreren ikke behøver at tilslutte et kabel – ligesom induktiv opladning, men med 99 procent effektivitet og op til ti gange så høj opladningseffekt. I løbet af udviklingsprocessen skabte designingeniørerne en produktionsklar komponent ved hjælp af flere prototyper. For at minimere udgifterne og samtidig sikre høj kvalitet brugte de igus' 3D printservice.

Spar tid og penge med igus' 3D printservice

Fremtiden bør ligge inden for e-mobilitet. Kun elbilerne har endnu ikke sejret. En vigtig faktor er den utilstrækkeligt udviklede ladeinfrastruktur. For mange bilister er tilgængeligheden ved ladefaciliteter utilstrækkelig. Easelink ønsker at ændre dette. Det innovative nystartede selskab har udviklet "Matrix Charging", et bil-ladesystem bestående af to komponenter: En ladeplade der er tilsluttet et lysnet er monteret på parkeringspladsen. En konnektor under den elektriske bil falder ned når bilen parkeres over pladen. Ladeprocessen starter automatisk, uden af føreren skal tilslutte et kabel - som ved induktiv ladning, men med op til ti gange dens ladeeffekt og med 99 % effektivitet.Under udviklingen skal designere langsomt tilnærme sig en komponent, der er klar til volumenproduktion via flere prototyper. Hvis man mister kontrollen over omkostninger og tidsforbrug i denne fase, kan fremstilling af prototyper være nok til at vælte projektet. Men Easelink producerede komponenterne uden problemer. De brugte 3D printeren til at lave tandhjulene i mekanismen for hver af prototyperne for konnektorer.
Matrix Charger med 3D printede tandhjul lavet af iglidur materiale med en elbil

Konfigureret hurtigt online

Et online tandhjulsdesign for igus 3D printservice tager cirka 60 sekunder. Leveringen starter derefter efter 24 timer. Tandhjul fremstillet med industrielle printere er klar til afsendelse efter op til tre dage. "Prototypekonstruktion, høj fleksibilitet og hurtige leveringstider er afgørende", udtaler Hermann Stockinger, grundlægger af Easelink. "Det er netop disse faktorer, vi sætter pris på ved igus - hurtigt at kunne vælge og printe tandhjul i mange varianter med online konfiguratoren." En anden fordel sammen med de uovertrufne tidsbesparelser er økonomien ved igus service, da alle værktøjsomkostninger elimineres. En konstruktør behøver kun at vælge tandhjulsmodulet og specificere antallet af tænder og momentoverførslen. Konfiguratoren skaber en 3D model af tandhjulet, som basis for 3D print. Der kan oprettes hundreder af varianter af enkelte og dobbelt tandhjul uden brug af CAD software.
Matrix Charger med 3D-printede tandhjul lavet af iglidur materiale

iglidur i6 for høj slidstyrke

Det bedst egnede materiale til tandhjul er iglidur I6. Denne højtydende plast modstår omgivende temperaturer på -40 til +80 grader Celsius, er trykfast op til 44 MPa og har en meget høj slidstyrke. Det blev bevist i laboratorietest, at den er betydeligt mere robust end den klassiske polyoxymethylen af plast (POM). Her benyttes tandhjul med 12 omdrejninger i minuttet og med en momentbelastning på 5 Nm. Resultatet: 3D printet tandhjul fremstillet af iglidur I6 er stadig fuldt funktionsdygtig efter en million cyklusser, og slidtagen kan næsten ikke måles. I modsætning til et tandhjul fremstillet af POM. Det blev slidt op efter 312.000 cyklusser og brød sammen efter 621.000 cyklusser.

Yderligere anvendelsesdata