Sikker forstærkning af bølgerørsystemer med igus e-rib23-11-2017

Unik clip-on-løsning forhindrer afbøjninger til siden i bølgerørsystemer

Bølgerør bruges primært i anvendelser, hvor de mekaniske krav, der stilles til energiforsyningen, er lave. Fordelen ved at anvende dem består i, at de muliggør en let og usædvanlig prisbillig føring af energi, data og medier. Imidlertid kan hurtige bevægelser medføre skadevoldende afbøjninger til siden. Dette hjælper e-rib-forstærkningen fra igus imod. Den skal blot klipses på bølgerøret, hvorefter den stabiliserer dette, så det kun kan bevæge sig i én retning. Nye fastgørelseselementer giver ekstra støtte ved højere dynamik.

Inden for så forskellige områder som bilindustri, maskinindustri, anlægsbygning og pick and place-anvendelser bruges bølgerør og bølgerørsystemer universelt til at beskytte og bundte kabler og slanger, som fører energi, data, væsker og gasser. De fritbærende bølgerørsystemer, der først og fremmest anvendes af økonomiske grunde, garanterer en effektiv energiforsyning i anvendelser, hvor de mekaniske krav ikke overskrider visse grænser. Hvis cyklushastighed og dynamik er høje, betyder det imidlertid en udfordring for bølgerørsystemet. Fra og med en vis længde kan de hurtige bevægelser forårsage afbøjninger til siden, som ofte fører til beskadigelse og svigt på bølgerøret. Drejer det sig om et lodret stående bølgerør, kan det i værste fald føre til et brud, hvilket igen kan få maskinen eller anlægget til at gå i stå. Derfor gælder det om at gøre eksisterende bølgerørsystemer stærkere. Her er igus e-rib den sikre og nemme løsning.

Med e-rib klarer bølgerør bevægelser med høj hastighed
e-rib skal blot klipses på det almindelige bølgerør og fastgøres, så bølgerørets samlinger udfyldes på over- eller ydersiden. Herved stabiliseres røret, så det kun kan bevæge sig i én retning. Med de nye monterings-/fastgørelsesbeslag, som e-rib har i begge ender, får røret en yderligere sikkerhed, som desuden muliggør kabelføring ved høj dynamik. Hvis flere bølgerør er ordnet parallelt side om side, kan e-rib ligeledes give en sikker føring. I kraft af den ekstra stabilisering beskyttes de installerede kabler og rør mod for voldsom bøjning, så knæk på kablerne og dermed maskinsvigt forhindres. e-rib er let at montere og giver dermed mulighed for at tilpasse og opgradere eksisterende anvendelser med blot nogle få arbejdstrin. Lige nu fås e-rib fra lager i fire størrelser til de nominelle rørdiametre NW23, NW29, NW36 og NW48.

Du kan også se funktionsprincippet for e-rib i denne video: [www.igus.eu/e-rib]