Ny føring: Nyt igus glidefolie som overholder FDA- og EU-krav til lineære systemer13-06-2018

Virksomheden igus udvider sit sortiment af glidefolier med FDA- og EU-godkendelse med den højtydende plast iglidur A160

Lineærføringssystemer fra igus sikrer præcis og hurtig justering af maskiner i føde og drikkevareindustrien. Integrerede, vedligeholdelsesfri og slidbestandige glidefolier anvendes i slæderne, der gør det muligt for linearføringer at glide uden smøring. Virksomheden igus har nu udviklet en FDA- og EU-godkendt glidefolie, som er lavet af den højtydende plast iglidur A160, som er særligt velegnet til de høje hygiejnekrav i fødevarebranchen. Den er især kendetegnet ved sin lange holdbarhed på FDA- og EU-godkendte aksler i rustfrit stål i våde områder.

Ren, smørefri og korrosionsbestandig: det er kravene til installerede maskinelementer i fødevarebranchen. Dette gør i stadig stigende grad vedligeholdelsesfri plastløsninger til det rette valg. Smørefri lineærføringssystemer fra igus anvendes allerede til mange forskellige opgaver i fødevare- og emballeringsbranchen takket være deres mange anvendelsesmuligheder - det være sig i systemer til tapning af drikkevarer eller i flaskebehandlings-branchen. Glidefolier fremstillet af højtydende plast sikrer jævn og ren justering. Specielt til anvendelser i fødevarebranchen kan brugerne nu sætte deres lid til hygiejniske lineærføringer takket være de nye, smørefri glidelejer fremstillet af iglidur A160. Det blå materiale overholder FDA- og EU-forordningen 10/2011 EF og er derfor velegnet til fødevarebranchens særlige krav. iglidur A160 har en lang holdbarhed mod aksler i rustfrit stål, selv i våde områder, som kan beregnes online. Denne højtydende plast er også kendetegnet ved sin høje mediebestandighed. Endnu en fordel: glidefolien er uimodtagelig for forurening takket være de integrerede snavskanaler, og den er nem at rengøre og udskifte. Den nye lineærleje komponent fås i øjeblikket i otte forskellige størrelser til alle drylin W lejehuse og slæder, samt til alle drylin R runde føringer.

Slidbestandighed afprøvet på aksler i rustfrit stål
På virksomhedens eget, 2.750 kvadratmeter store testlaboratorium har igus afprøvet den nye glidefolie på forskellige aksler i rustfrit stål sammenlignet med plastic-glidefolier, som allerede findes i igus-sortimentet lavet af iglidur J200, iglidur J, iglidur A180, iglidur E7 og iglidur X. iglidur J200 er et etableret standardmateriale på aluminiumsaksler, mens iglidur J er egnet til alle akseloverflader. Til brugere som anvender drylin lineærsystemer med stålaksler, har igus, med iglidur E7, en maratonløber i sit produktudvalg, mens brugen af iglidur X glidefolier er særlig velegnet til anvendelser, der kræver høj temperatur- og kemikaliebestandighed. Slidtesten viste tydeligt, at den nye iglidur A160 glidefolie har de bedste værdier på forskellige aksler i rustfrit stål. Derfor er den nye glidefolie den ideelle folie til lineærføringer med aksler i rustfrit stål, der anvendes i fødevarebranchen.