Easy clip med K230: Nyt iglidur-materiale til intelligente glidelejekonstruktioner19-07-2018

Virksomheden igus introducerer tribo-plast, specielt til smøre- og vedligeholdelsesfri clip- og flangelejer

Hvis brugeren leder efter at sikkert, smørefrit leje, så tilbyder igus et bredt udvalg af løsninger: Ud over det omfattende produktudvalg til cylindriske standard glidelejer, omfatter disse også de såkaldte clip- og flangelejer. De er lette at montering og konstruere, især i gennemføringer i metalplader. For at modstå de høje kantbelastninger, selv under ekstreme forhold, har igus nu udviklet et nyt materiale. Det nye slidbestandige materiale iglidur K230 er yderst elastisk, kemikaliebestandigt og kan modstå fugtpåvirkninger.

Strukturer i metalplade tillader normalt ikke, at man trykker et glideleje ind i et monteringshul eller i et hus og fastgør det. I stedet skal et leje beklæde et standset hul, som normalt er rimeligt ru, og derved føre akslen sikkert. Hurtig samling, manuel og automatiseret, samt selvstændig fastholdelse er yderligere krav. Til sådanne tilfælde har igus "clip-lejet" i sit sortiment. Navnet skyldes den simple samling, hvor det rillede glideleje føres gennem hullet med den mindre af de to flanger og "klipses" derefter. Der findes mange tilpassede løsninger ud over standardsortimentet af clip-lejer. Der er også lejer, hvor den anden flange formes efter indsættelse i hullet. Disse løsninger har bevist deres værd millioner af gange i årenes løb. For eksempel ved at reducere friktion og støj i bilsæder. Alle konstruktioner har et fælles krav om høj fleksibilitet og robusthed. Til hurtig montering og til at kunne modstå høje kantbelastninger i gennemføringer i metalplader. Det nye igus-materiale iglidur K230 har lige præcis disse egenskaber.

Yderst elastisk materiale til nem montering

Det smørefri materiale iglidur K230 er yderst elastisk og fleksibelt, hvilket gør det ideelt til flange- og clip-lejer. Omfattende tests på igus' eget laboratorium har også vist, at det højtydende plast nyudviklet af igus passer problemfrit sammen med de bedste iglidur standardmaterialer hvad angår slidbestandighed. Det absorberer kun ekstremt lidt fugt og har en yderst god, universal mediebestandighed. Det er muligt at bruge det selv i anvendelser med høj fugtighed. Det nye materiale viser også sine fordele i anvendelser med høje temperaturer på op til 130 grader Celcius. Indledningsvist tilbyder igus materialet iglidur K230 specielt til clip- og flange-lejer i kundetilpassede konstruktioner. På anmodning fås det fleksible materiale også som glidelejer i standardstørrelser.