Sjov på tre hjul med vedligeholdelsesfri igus glideleje07-11-2018

iglidur C glidelejer i Azub Ti-Fly sofacykel garanterer sikker, langtidsholdbar og letvægts forhjulsaffjedring

Sofacykler, også kendt som trikes, garanterer deres brugere en maksimal sikkerhed, selv ved lave hastigheder. Til forhjulsaffjedringen på en ny model, har designerne hos Azub fra Tjekkiet søgt efter slidstærke glidelejer der modstår snavs, støv og vand. Deres løsning: iglidur G lejer fra igus. Der er små, letvægts, smørefri og herved vedligeholdelsesfri.

Trikes er stadig mere populære, ikke kun for personer med fysiske begrænsninger og sygdomme, men også for ældre og unge eventyrere takket være deres lave indgangsposition og anti-væltefunktion. Fordelen ved en trike sammenlignet med en normal cykel er åbenlys. Det er mere fysisk afslappende at køre siddende og mere sikkert, selv ved lave hastigheder. Ekstraudstyr letter brugen af cyklen. Grundlæggeren af selskabet Azub Bike udviklede triken med navnet Ti-Fly for fem år siden. Designerne erhvervede de første erfaringer med en anden model der vandt "Trike of the Year" præmien i 2015. Alle resultaterne og de tekniske detaljer blev anvendt i Ti-Fly. Den nye trike model med forarbejdning i høj kvalitet, stabil styring og nyt iøjnefaldende design på baggaflen med et 157 mm bredt nav er meget tiltalende. Den største detalje er den letvægts foraffjedring der er fremstillet af titanium. Dette sikrer en høj stabilitet også ved ujævnt underlag og under vibrationer. Til affjedringen valgte designerne de smørefri glidelejer fra igus.

igus glidelejer overbeviser med deres lave vægt og vedligeholdelsesfrihed
Opfinderne af Ti-Fly stillede særlige krav til de anvendte komponenter. "Grundliggende skulle lejerne have en lav vægt, og være robuste og med lang levetid," forklarer Aleš Zemánek, Administrerende direktør for Azub Bike. "De benyttede iglidur G glidelejer var præcis den rigtige løsning." Takket være anvendelsen af faste smøremidler, er de universale lejer smørefri og herved vedligeholdelsesfri. Støv og snavs kan ikke skade de økonomiske lejer. Herudover er iglidur materialet korrosionsfrit, hvilket er vigtigt da trikes skal modstå vind og vejr. Deres høje slidstyrke sikrer en lang levetid, som kan beregnes online på forhånd med igus levetidsberegneren.