Sikker forsegling: iglidur-forseglingskoncept til længere driftslevetid19-11-2018

Nye forseglinger til vedligeholdelsesfri glidelejer fra igus giver ekstra hygiejne og beskyttelse mod ekstrem ophobning af snavs.

Kraftig tilsmudsning, slibende støv og aggressive medier kan under ekstreme omstændigheder belaste glidelejer og akslen. For at optimere maskin- og anlægssikkerheden i disse tilfælde har igus nu udviklet forseglingsringe til deres smørefri flangede polymerlejer. Ved at blive monteret på flangen beskytter den glidelejet og komponenterne bag det. På den måde kan man undgå nedetid på maskiner og opnå en øget driftslevetid.

Hvis designeren er på udkig efter et langtidsholdbart glideleje som skal kunne modstå snavs, støv, kemikalier, vind og vejr, peger mange brugere allerede på iglidur-glidelejer fremstillet af højtydende plast. Fordi igus-materialerne er smøre- og vedligeholdelsesfri. Snavs klæber ikke fast på lejet i modsætning til de metalliske versioner. Glidelejerne i polymer ruster desuden ikke. Til anvendelser ved ekstremt høje ophobningsniveauer af snavs, for eksempel inden for tungt maskineri eller landbrugsmaskiner, har igus nu udviklet et sikkerhedskoncept i form af forseglingsringer. Forseglingerne fås til alle flange lejere fra igus – i alle dimensioner og i mere end 50 materialer – Det muliggør en bred vifte af anvendelsesrelaterede materialekombinationer. De fleksible forseglingsringe monteres blot på flangen, og de beskytter mod indtrængen af snavs og medier i glidelejet og komponenterne bag det. Til anvendelser, hvor kunder er afhængig af yderligere smøring, sikrer forseglingsringen, at smøremidlerne ikke trykker lejet ud. Slitage reduceres yderligere, akslen er beskyttet mod korrosion, og anvendelsernes driftslevetid er forbedret.

Universel brug i miljøer med særlige krav
igus tilbyder forseglingsringene i et allrounder-materiale til alle flange lejere fra igus og i et FDA-konformt materiale. Sidstnævnte er derfor særligt egnet til brug i fødevarebranchen. Den FDA-konforme forsegling kan i kombination med flange lejere, fremstillet af FDA-konforme materialer, såsom iglidur A160, A180 og A350, beskytte lejepunkter og komponenter mod aggressive rengøringsmidler og samtidig optimere hygiejnen. Udover brancherne for landbrugsmaskiner og tungt maskineri kan disse allrounder forseglinger anvendes i generelle mekaniske anvendelser til langsomt kørende pumper og transportører, og som aktuatorer i bilindustrien. Glidelejerne med forsegling leveres installationsklar og som en komplet løsning, fås i forskellige modeller og kombinationer i henhold til kundens krav.