Flytning af høje belastninger med smørefrie igus-kuglelejer25-04-2019

Avancerede kuglelejer i polymer til arbejdsborde med transportbånd sikrer fem gange større belastningskapacitet

Der anvendes kugleborde, når der skal transporteres skrøbeligt eller tungt materiale i forskellige retninger. Når de er udstyret med nye kuglelejer i polymer fra igus, sikrer de en hurtig transport. Kuglelejerne, der er fremstillet af den højtydende plast xirodur B180, absorberer belastninger på op til 500 N og er smøre- og vedligeholdelsesfrie. Kugler i rustfrit stål i rullekæden muliggør en jævn drift.

Der anvendes kugleborde, hvor der transporteres følsomt eller tungt materiale fra A til B: for eksempel kredsløbskort, fødevarer, gods i lufthavne, glasplader eller gods fra stålpladeindustrien. Ved at bruge kuglelejer i arbejdsborde med transportbånd kan belastninger føres hurtigt og nemt i en hvilken som helst retning. De nye kuglelejer fra igus er fremstillet af højtydende polymerer, som sikrer en jævn transport selv ved høje belastninger. igus bruger det dokumenterede materiale xirodur B180 til de avancerede kuglelejer i polymer. Ligheden med metalliske kuglelejer ophører ved de identiske dimensioner, da alle igus-lejer er smøre- og vedligeholdelsesfri, hvilket sikrer, at fedt fra smøremidler ikke sætter sig på materialerne. Ved at bruge en plastkugle er brugen af nye ruller særligt egnet, når der skal transporteres følsomme materialer. En anden fordel i forhold til metal: kuglelejerne er, at de kan bruges i en hvilken som helst placering i installationen, uanset om det er horisontalt, vertikalt eller overliggende, hvilket nu også bruges i anvendelser i møbelindustrien.

Fem gange større belastningskapacitet på grund af nyt design
De optimerede polymerkuglelejer har en ny husindretning, så de kan klare op til fem gange større belastningskapacitet end tidligere. Kuglelejerne fås i øjeblikket i tre installationsstørrelser, og afhængigt af størrelsen kan de klare en aksialbelastning på 150 til 500 N. Som følge af materialet er de meget slidstærke, har en lang driftslevetid og en elektrisk isolerende virkning. Rullerne monteres ganske enkelt ved at trykke dem ned i huset. Hvis brugeren ønsker at sikre polymerkuglelejet yderligere, tilbyder igus en spændering. Hvis det er nødvendigt at bruge glaskuglerne inden i huset, kan kuglelejerne monteres individuelt på kundens anmodning som en fuldstændig metalfri og dermed ikke-magnetisk løsning.