Forudsete vedligeholdelseskrav med den nye smart plastics lineærføring07-08-2019

Intelligent igus sensor holder styr på slitagen på lineære glidelejeføringer, og øger driftssikkerheden

Detektering af slitage på føringer i lineære systemer på et tidligt tidspunkt var målet for ingeniørerne hos igus, der nu har udviklet en ny, intelligent, lineær føring. En sensor i lejeforinger måler den individuelt fastlagte slidgrænse og afgiver en alarm når den er nået. Dette tillader planlægning af vedligeholdelse på forhånd og undgåelse af uventede systemsvigt.

Hvornår skal jeg skifte mine lejer? Dette spørgsmål stillles af operatører af systemer der benytter lineære robotter og lineære systemer hele døgnet. Fra emballeringsmaskiner og glasbehandlingsindustri til maskinværktøjer. Lineære føringer skal modstå ekstreme belastninger. For at kunne detektere en tidlig slitage af smøre- og vedligeholdelsesfri glidelejer fremstillet af højtydende plast, og planlægning af vedligeholdelse på forhånd, har igus nu udviklet et nyt smart system til sine drylin lineære systemer. Den nye smarte plastteknologi måler slitagen på snavs- og støvresistente lejer og giver brugeren besked når slidgrænsen er nået.

Patenteret teknologi til slitageovervågning
En ny intelligent og patenteret teknologi sikrer måling af slitage på lejer i alle retninger. Hertil integrerer igus en sensor i lejet, der sender de målte data til icom. Kommunikationsmodulet indhenter data fra alle smart plastic sensorer, behandler dem og sender dem videre. Brugeren kan overtage overvågningen med terminaludstyr efter eget valg og på den måde foretage vedligeholdelse, reparation og udskiftning på det helt rigtige tidspunkt.

Hurtig udskiftning direkte på skinnen
Hvis der er behov for udskiftning af et leje, er det ret enkelt, da det er her igus satser på sin smarte lejeudskiftningsteknik. Den lineære akse eller multiaksegantry med tandremsdrev skal ikke længere demonteres, da udskiftning sker direkte på skinnen. Som et pit-stop i Formel 1, det lineære glideleje kan skiftes på ingen tid og takket være et gratis værktøj, reduceres nedetiden til et minimum. Systemet er tilbage i drift inden for få minutter.