Forbedret sikkerhed til boretårne: Nye igus energikæder erstatter service loops03-10-2019

Modulopbygget e-loop energikædesystem til sikker kabelføring på topdrevet

Ekstreme betingelser er normale på boretårne i olie- og gasindustrien: Vind og vejr, snavs og barsk håndtering af installationer og udstyr påvirker maskinkomponenter. igus har nu udviklet e-loop til sikker føring af topdrevet. Den nye modulopbyggede energikæde er fremstillet af højtydende plast der sikrer en defineret bøjningsradius på kabler, og modstår vibrationer og stød.

Boretårne med topdrevssystemer benyttes til udtrækning af olie fra jorden. Til kabelføring i systemet, har der hidtil været anvendt såkaldte "service loops". Men de skabte ofte problemer. Kablerne havde ingen føring, ingen defineret bøjningsradius, kan betyde at de kan skride ind i service loop, og i værste tilfælde blive skadet. Under ekstremt blæsende vejrforhold, kan den frithængende service loop blive fanget i masten eller på sensorer samt på belysningssystem og blive revet af. Hvis en af disse situationer opstår og et kabel bliver defekt, opstår der et nyt problem: Hele pakken skal udskiftes, da kabler er integreret i slangen. Med e-loop, har igus nu udviklet en ny energikæde der fører kabler med store tværsnit og høj vægt sikkert i hængende anvendelser. Energiforsyningssystemet er et rundt, tredimensionelt modulsystem der kan bevæge trækaflastede kabler med en defineret bøjningsradius.

Nem vedligeholdelse, montering og demontering
Ved udvikling af e-loops var ingeniørerne fokuseret på en enkel installation. Den modulopbyggede energikæde kan åbnes fra ydersiden og fyldes på ethvert tidspunkt. Dette tillader individuelle kabler at blive indsat og udskiftet hurtigt i tilfælde af vedligeholdelse. Kædeled kan også udskiftes på ethvert tidspunkt. Flere sikrede skrueforbindelser er anvendt mellem elementerne i energiforsyningen, og forebygger fald af komponenter og skaber en øget driftssikkerhed. Da boretårne skifter placering med jævne mellemrum, benyttes boltede monteringsbeslag der tillader hurtig afmontering. Ud over anvendelsen i boretårne, er den saltvandsresistente e-loop også egnet til hængende anvendelser i offshore industrien, til byggemaskiner, shore power eller endda vindmøller. Højtydende polymerer til sikker kabelbeskyttelse
Høje vibrationer, sidepåvirkninger og stød generer ikke e-loop. Den består af individuelle kædeled, der har et stødsikkert ydre hus af PU skum og kabelvenlige indre dele fremstillet af igumid højtydende polymer. igus materialet er korrosionsfrit og kemisk resistent. Det nye energiforsyningssystem fra igus er opbygget omkring et højstyrke plasttov der absorberer trækkræfterne på kablerne. Tovet består af en syntetisk plastfiber og er derfor stødsikkert, vejrresistent, fleksibelt og korrosionsfrit. e-loop kan absorbere vægte op til 220 kilonewton med tovet.