Universal: hurtigt installeret igus beslag øger sikkerheden ved cobots31-10-2019

Nyt universalbeslag til energikæder og beskyttelsesslanger garanterer en øget sikkerhed ved arbejde med alle kollaborerende robotter

Når mennesker og maskiner står skulder ved skulder i produktionen, er sikkerheden på arbejdspladsen et vigtigt emne. igus har derfor udviklet et nyt beslag til energikæder og beskyttelsesslanger på cobots. Lean Robotics beslaget produceres ved sprøjtestøbning, og har en ensartet dimension der gør det meget økonomisk. Beslaget kan installeres på sekunder ved hjælp af Velcrobånd. Det nye beslag leveres i tre udgaver og tillader en universel sikker føring af kabler til data og energi.

Cobots fortsætter med at være en stor trend i produktionen og benyttes ikke kun af store industrielle aktører, men i stadigt stigende omfang også af små og mellemstore virksomheder. Årsagen er, at automatisering af underprocesser sikrer virksomhedens konkurrencedygtighed på markedet. De kollaborerende robotter arbejder tæt sammen med personer. Sensorer og kameraer samt et energiforsyningssystem garanterer sikkerheden i processen. igus har udviklet den tredimensionelle triflex energikædeserie for at sikre at kabler og slanger føres driftssikkert og kompakt i cobots. For en sikker fastgørelse af energikæde eller beskyttelsesslange på robotten, kan brugeren nu benytte det nye Lean Robotics beslag fra igus. Det universelle beslag med Velcrolukning er fleksibelt i form og tilpasser sig til enhver robotarm. Et slankt design med afrundede kanter øger sikkerheden på arbejdspladsen ved at mindske risikoen for skader, når mennesker er i kontakt med robotten.

Hurtig montering og økonomisk grundet plast
Lean Robotics beslaget fastgøres direkte på robotten i to trin: anbring blot Velcro omkring robotarmen, og fastgør den. "Takket være Velcrolukningen kan brugeren benytte det nye beslag uden værktøjer på enhver robot. Med den fleksible plast, kan de også monteres på andre robotter på ethvert tidspunkt," forklarer Matthias Meyer, leder af Robotics Industry Management hos igus. "Da vi producerer beslagene ved sprøjtestøbning er de yderst økonomiske."

Frit valg til sikker kabelføring
De nye Lean Robotics beslag kan leveres i tre versioner: standardversionen har to kontinuerligt justerbare Velcrostropper i en universal dimension og en indvendig gummiforing, så stroppen fastgøres på armen uden risiko for forskydning. Denne version kan også leveres med et monteringsbeslag med eller uden trækaflastning. I en tredje version, kan beslaget udstyres med en beskyttelse for yderligere sikkerhed. Det nye beslag er egnet til brug med triflex R serier TRC/TRE/TRL 30, 40 og 50 samt alle beskyttelsesslanger på markedet og i alle dimensioner.