7. vector award: Ekspertjuryen er på udkig efter spændende energikædeanvendelser21-11-2019

Tilmeldingsfasen til 2020 vector awards starter på Motek

Mens mange stjerner er ivrige efter rampelyset i en award ceremoni, er det ikke så ofte at designerne søger opmærksomheden. Men ekspertjuryen til vector award er sikre på, at det er netop dem og deres innovationer der har fortjent opmærksomheden - de skaber trods alt hverdagen i industrien og langt derudover. Det er derfor designerne indbydes til at deltage i den 7. vector award med deres markante og ekstraordinære anvendelser af energikæder.

Energikæder har længe været standarden i energiforsyningssystemer i mange brancher og på mange markeder. I tusindvis af maskiner og anlæg i hele verden, sikrer de at kabler og slanger føres sikkert. De håndterer ofte specielle udfordringer. energikæder bevæges ved høje hastigheder, udfører de vildeste torsionsbevægelser eller finder plads i de mindste installationssteder. Og det er netop disse anvendelser juryen i 7. vector awards leder efter.

Modtagelse af tilmeldinger starter på Motek
Tilmeldingsfasen for konkurrencen starter på Motek showet i Stuttgart. Indtil 28. februar 2020 kan udviklere tilmelde sig online og indsende tekst, fotos og videoer af deres energikædeanvendelser. International deltagelse: "Den seneste vector awards for to år siden modtog 187 teams fra mere end 30 lande", fortæller Michael Blass, leder af forretningsområdet for energikædesystemer hos igus. "Vi forventer endnu en gang et stort internationalt felt af deltagere." Efter tilmeldingsfasen bliver det spændende: En jury bestående af eksperter fra faglige organisationer, fagmagasiner, industri og videnskab vil gennemgå bidragene. Det mest markante design med den største innovation vil modtage den gyldne vector award. Præmien inkluderer 5.000 euro og præmien uddeles på Hannover Messe 2020.

Hvem bliver den næste vinder?
Ved lanceringen af vector i 2008, bringer begivenheden de enestående resultater fra designere i hele verden ud i rampelyset hvert andet år. Vinderne inkluderer en robot fra spanske maskinproducent Loxin, der nitter flyskrog (gyldne vector 2018), en maskine fremstillet af norske designere fra Robotic Drilling Systems, der positionerer boreelementer på boreplatforme (gyldne vector 2016) og et transportsystem fra universitetet i Duisburg/Essen, der bevæges via otte udspændte wirer på stablereoler (gyldne vector 2014). Selv om anvendelserne er yderst forskellige, har de en ting til fælles: De demonstrerer udvalget af de forskellige anvendelser af energikæder og inspirerer andre designere. Michael Blass forklarer: "vector award demonstrerer på imponerende vis, hvad der er muligt med energikæder i dag - selv nye og uventede ting. Vi er meget spændte på overraskelserne der venter på os til næste år."

Information om prisen og betingelser for deltagelse kan ses på www.igus.dk/vector-award.