Når plast bliver til olie igen: igus investerer i kemisk genindvindings-pioner10-04-2020

Cat-HTR teknologi udviklet af en tysk forsker genindvinder ressourcer fra plastaffald på 20 minutter

Genindvinding, bæredygtighed og affaldsreduktion: disse er målene for Cat-HTR (Catalytic Hydrothermal Reactor) teknologien. Den kan benyttes til at genindvinde plastaffald på 20 minutter. Olien der produceres kan benyttes igen til fremstilling af nye polymere produkter. For at understøtte den cirkulære økonomi i plast, har igus nu investeret € 4,7 mio i et selskab der planlægger opstart af det første kommercielle Cat-HTR anlæg.

Hvert år, bortskaffes otte millioner tons af plast i verdenshavene . Disse tabte ressourcer har en værdi på omkring 80 mia. US dollars . Problemet op til nu er, at det meste plast forbrændes og kun 14 procent genindvindes . Genindvinding af plast er også et vigtigt emne for igus. I tilfældet med klassisk genindvinding - formaling og genbrug af plast - har igus sidste oktober taget et modigt skridt ved at lancere sit nye chainge program. Selskabet modtager energikæder når en maskines levetid er overstået, uanset fabrikatet. Herefter formales plasten og den anvendes igen. "Med igus chainge program, har vi startet genindvindingen af plast fra gamle produkter" siger Frank Blase, CEO for igus GmbH.

Tilbage til olie med vand, høje temperaturer og tryk
Der vil dog altid eksistere blandingsaffald i hele verden. I tilfældet af ikke-teknisk plast, i mængder der er 100 til 1000 gange større. "Kemisk genindvinding byder på nye løsninger for dette", forklarer Blase. "Midt i sidste år læste jeg en artikel om Catalytic Hydrothermal Reactor teknologien i en tysk avis FAZ. Den næste dag kontaktede jeg den tyske opfinder professor Thomas Maschmeyer i Sydney." Syv måneder senere, efter intensiv forskning, har igus nu investeret fire millioner engelske pund (= € 4,7 million) i Mura Technology Limited og herved også i konstruktionen af det første Cat-HTR anlæg. Den patenterede kemisk Catalytic Hydrothermal Reactor (forkortet: Cat-HTR) teknologi blev udviklet i 2007 and testet i et pilotanlæg i Australien i 10 år. Med Cat-HTR teknologi, kan plastaffald, der tidligere var umulig at genindvinde, konverteres tilbage til olie inden for 20 minutter, dette er mere ressourceeffektivt end udtrækningen af fossile brændstoffer fra jorden. Der benyttes kun vand, høje temperaturer og tryk til at separere cellerne og samle dem igen. Et anlæg alene kan behandle 20.000 metriske tons af plast pr. år og reducere CO2 udslippet med 28.180 metriske tons. Dette modsvarer det årlige forbrug for 5.983 biler eller det årlige energibehov for 4.914 husholdninger .

Plastgenindvindings- Cat-HTR-anlæg
Det første kommercielle Cat-HTR anlæg er aktuelt under planlægning i Teesside, Storbritannien, og byggeriet vil starte i år. Affaldsselskaber leverer affaldsplast til opfyldelse af genindvindingsmålet. Herefter udvindes olie der kan sælges som erstatning for ren fossil olie. Der skal konstrueres i alt fire katalytiske hydrothermale reaktorer i Teesside og de vil være i stand til at behandle mere end 80.000 metriske tons af plastaffald hvert år. Som det næste trin, planlægger Mura at udstede licenser over hele verden og opføre nye anlæg. "Vi er forpligtet til at opnå en balancetilstand i plastverdenen med tekniske løsninger", siger Frank Blase.

Du kan få mere at vide om Cat-HTR teknologi i videoen: https://www.youtube.com/watch?v=dGx4m0KiFac