igus online konfigurator hjælper dig til at finde det rette iglidur glidelejemateriale07-05-2020

Find det teknisk bedste og mest økonomiske iglidur materiale som stangmateriale, til 3D print eller sprøjtestøbning, med online og offline igus værktøjer.

Uanset om det er en højvolumen produktion ved sprøjtestøbning, små batches eller en prototype fremstillet ved 3D print eller fra stangmateriale, når det kommer til slidstærke tribo-polymerer, har igus brugeren nok at vælge mellem. For at finde det rette iglidur materiale for den passende anvendelse, har igus nu udviklet en ny kompakt offline konfigurator for sine 39 standard iglidur materialer. Kunden kan benytte skabeloner til fastlæggelse af det rette materiale. Alternativt hjælper det online iglidur expert system til valget og beregningen af levetiden.

Lille, kompakt og smart: Det beskriver den nye iglidur offline konfigurator fra igus. "Med prøvekassen kan brugerne nemt og hurtigt finde det rette iglidur glidelejemateriale for deres individuelle anvendelse" forklarer Stefan Loockmann-Rittich, leder af iglidur glidelejedivisionen hos igus GmbH. Men hvordan fungerer offline konfiguratoren? Brugerne har diverse skabeloner til rådighed, som placeres over de forskellige materialer. For eksempel, hvis man behøver et glideleje med høj temperaturmodstand, anbringer han den passende skabelon over bøsningerne så den filtrerer materialerne. Andre egenskaber som "høje belastninger", "snavsede miljøer" eller "kemisk resistens" kan også anbringes over glidelejerne med skabelonerne indtil der er fundet et passende materiale. igus har præsenteret det offline koncept i hele verden som en dry-tech prøvekasse siden 2013. I den nye, mere kompakte version kan brugerne nu se hvilke materialer der er tilgængelige til frit design som stangmateriale. Herudover præsenterede igus sin 3D printservice og 3D printmaterialer af produktion af prototyper og små batches. "I den nye konfigurator har vi begrænset os selv til 39 af vores 57 iglidur materialer der anvendes i de fleste glidelejeapplikationer", siger Loockmann-Rittich. "Ved samtaler med kunder og interesserede parter har vi kun mødt positive oplevelser med den praktiske kasse indtil nu. Da konfiguratoren gør langvarigt indtryk og kan konsulteres på ethvert tidspunkt, selv om der ikke er en igus konsulent til rådighed." Der er også inkluderet et iglidur katalog med kassen.

Find det rette materiale online og beregn dets levetid
Værktøjerne udviklet af igus hjælper dog ikke bare offline, men også online til valg af rette iglidur glidelejemateriale, for eksempel iglidur online expert system. Som sit offline modstykke, er den online konfigurator meget nem at anvende. Brugeren skal bare indtaste anvendelsesparametre for design, belastning, bevægelse og modstykke. Herefter vises den forventede levetid på alle iglidur materialer. Hertil benytter expert data fra igus testlaboratorium. Siden 2013, er der mere end 40.000 yderligere tribologiske data tilgængelige til beregning af levetiden. Brugeren vælger selv tribo-polymer med bedste pris-ydelses forhold til sin anvendelse. Alle glidelejer leveres direkte fra lager, uden minimums ordremængde.

Den nye prøvekasse kan bestilles gratis online på: www.igus.dk/iglidur-offline-configurator.