64 % vægtbesparelse med verdens første polymere teleskopføring fra igus08-10-2020

Ny økonomisk drylin teleskopføring fremstillet ved sprøjtestøbning sikrer en nem udtrækning

Verdens første polymer teleskopskinne fra igus demonstrerer hvad 100 % plast er i stand til. Den er let og hurtig at montere og, takket være sprøjtestøbning, økonomisk. Med den er det, blandt meget andet, nemt at udtrække eller justere skuffer, sæder og nakkestøtter. Hertil benytter igus udelukkende sine slidstærke højtydende polymerer. De leveres i tre farver, den nye drylin skinne tilpasser sig også visuelt til det respektive miljø.

I fly, biler, tog eller møbelkonstruktion, er det ikke kun slidstyrken af komponenter der er vigtig, men, fremfor alt, deres letvægts egenskaber og hurtige montering. Det er derfor igus nu har udviklet en teleskopføring fremstillet udelukkende i højtydende polymerer. Med drylin NT serien, leverer igus allerede populære teleskopføringer fremstillet af aluminium og polymerer, der glider let og jævnt takket være brugen af tribologisk optimerede højtydende polymerer. Men hvert gram tæller i sædejusteringer eller skuffer i fly og biler. "Det er derfor vi nu har udviklet den første teleskopføring fremstillet udelukkende i højtydende polymerer.

Sammenlignet med drylin NT-35 teleskopskinnen, er den 64 procent lettere med samme udtrækningslængde" forklarer Stefan Niermann, drylin Drive Technology Division Manager. "Hvis vi erstattede metalskinner i seks skuffer i hver af de ti køkkencontainere med vore nye polymere teleskopskinner ombord på et fly, ville vægten af flyet blive reduceret med elleve kilo, og spare mere end 33 tons brændstof i en Airbus A340-400 over en 20 års driftsperiode." En anden fordel ved den nye polymere føring: er at der ikke benyttes kuglelejer. Eksterne smøremidler er ikke påkrævet. De korrosionsresistente føringer er derfor også egnet til anvendelse inden for hygiejneområder som emballage- eller medicinalindustrien.

Den rette løsning til enhver anvendelse Den nye polymere teleskopskinne har en længde på 150 millimeter og kan udtrækkes med yderligere 150 millimeter. Takket være snap-on krogsystemet, er føringen hurtigt og intuitivt monteret og klar til installation. drylin polymer teleskopskinne leveres i hvid, lys -og mørk grå, og tillader indpasning i det respektive miljø. Andre farver og udtrækningslængder kan leveres på bestilling. Ud over den nye polymere teleskopskinne, tilbyder igus sine drylin NT teleskopskinner med en bredde på 35 og 60 millimeter til højere belastninger. De tillader en kontinuerlig udtrækning på op til 1200 eller 2000 millimeter. Til drylin NT teleskopføringer benytter igus føringsskinner fremstillet af hårdanodiseret aluminium, der har en høj stivhed.